Läst under 2015

Traditionsenligt fortsätter jag med mina årssammanfattningar över det fåtal böcker jag lyckats ta mig igenom. Under fjolåret läste jag enligt mina anteckningar åtta böcker. Övervägande andel är Science-fiction-romaner, men även en fantasy-roman och en deckare lyckades jag läsa. Min plan att bredda mig går så där men jag ger inte upp!

  • Transcendent – Tredje boken i Baxters Coalescent-serie tar tillbaka serien till jorden och de problem som klimatförändringar leder till. Bokens huvudperson Michael Poole försöker hantera omvärlden och sina personliga kriser medan han övervakas av en gäst från framtiden.
  • Down the Mysterly River – Det här är tekniskt sett en barnbok, men den är makalöst bra. Scouten Max hamnar utan minnen i en skog han inte känner igen och inte nog med det visar det sig att han är jagad. Snart möter han något så udda som en talande grävling och de beger sig mot floden ”Mysterly” för att hitta en väg hem. Boken är skriven av Bill Willingham, författaren till serieromanen Fabels.
  • The Long Mars – Den långa jorden utforskas djupare i del tre av den långa serien. Inte nog med det, Sally Lindsey åker till den Mars med sin far på ett något obestämt uppdrag. Hemma kring datum-jorden uppstår ett fenomen med hyperintelligenta ungdomar som inte riktigt passar in, frågan är blir det en kollision med resten av mänskligheten eller kan fred mäklas.
  • Förtio dagar utan skugga – En rendrivande same hittas mördad i sin gumpi och i princip samtidigt stjäls en trolltrumma. Klement och den nyss inflyttade Nina på renpolisen får i uppdrag att utreda mordet och stölden. Press läggs snabbt på utredningen eftersom en FN-konferens skall äga rum i området och snabba resultat krävs. Historien grenar ut sig i de snötäckta vidderna och löper jämte en fyndighetsjakt. Boken är i slutändan rätt bra men den hade i ärlighetens namn ett rätt segt parti i mitten.
  • Colony – Denna bok var en oansenlig bok jag plockade på mig för länge sedan under någon bokrea. När jag väl började läsa insåg jag att den var fantastiskt rolig. Efter ha läst ett par sidor och skrattat gott insåg jag att författaren var en av skaparna till tv-serien Red Dwarf. Paralleller kan nog dras men boken står på egna ben som en av de roligaste läsningarna under 2015. Eddie är på flykt efter att hans dator utan hans kännedom förskingrat fel människors pengar. Han lyckas på ett förunderligt sätt byta till sig en identitet samt en plats på det skepp som skall segla genom rymden i hundratals år för att skapa en koloni bland stjärnorna. Tyvärr har Eddie otur, mycket otur och inget vill riktigt gå rätt.
  • The long Utopia – Senaste (Sista?) boken i serien om den långa jorden. Mänskligheten börjar falla in i ett nytt jägar/samlarsamhälle och sakta men säkert återhämtar sig efter Megavulkanen på datum-jorden. Ute i den långa jorden dyker det upp nya utmaningar, en ny art invaderar och dess mål är höljt i dunkel.
  • Fool me twice – Den här uppföljaren till Fools Errand (detta kom jag på ett par kapitel in, jag har inte läst den) är en klassisk fantasy quest-bok. Fast det är inte fantasy, det bara verkar så. I själva verket är det science-fiction. Filidor är utvald att ärva makten, tyvärr är han mer intresserad av uteliv, god mat och berusning. Ibland önskar han att han kunde återgå till att vara den person han var när han räddade sin farbror och världen, men den mentala styrkan saknas. Efter blivit bestulen på sina identitetshandlingar och betalmedel skickas han genom riket för att återfinna dessa under bevakning av en trumpen byråkrat. Tyvärr går allt inte bra.
  • Ready Player One – En homage till det åttiotal som flytt på ett sätt jag aldrig skådat tidigare. Skaparen av det ofantligt populära VR-spelet OASIS går bort, efter sig lämnar han en gåta som lovar ofantliga rikedomar till den som löser den. Inspirerad av påskägget i Adventure har han skapat en jakt efter hans eget påskägg. Jägare välden över letar febrilt i flera år innan Wade snubblar över gömstället till första steget återfår eskalerar jakten igen. Boken innehåller fantastiska mängder referenser till gamla datorspel, 80-tals filmer och seriealbum, ibland känns det som att författaren försöker klämma in så många som möjligt. Trots detta är det en god läsning.

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

