Fjällsmester 2015

Förra veckan hade jag ledigt från jobbet. Vi åkte norrut till Vemdalsskalet  på söndag och anlände sent på kvällen. På måndag morgon hämtade vi som hyrde skidor vår utrustning och efter solen klättrat lite på himlen begav vi oss iväg på vår första fjälltur.

En karta över de skidturer vi gjorde.

En karta över de skidturer vi gjorde.

Vädret var bra, ingen blåst och varierande grad av solsken. Första turen gick till Samevistet under en strålande sol. Väl framme åtnjöt vi en typisk fjällstugelunch, vissa tog våfflor andra likt mig själv tog gulaschsoppa. Till soppan beställde jag varm blåbärssoppa med grädde, en kombination som jag var ytterst tveksam till men som blev riktigt god.

Himlen på väg från Jaktstugan.

Himlen på väg från Jaktstugan.

Finaste turen var nog fredagens tur mot Timmerkojan. Vi åkte Vargliften upp på fjället precis när solförmörkelsen nådde sitt maximum. Väl uppe på fjället följde vi ett skoterspår en bit tills vi stötte på skidleden. Väl framme vid skidleden blev vi stående ett par minuter medans en renhjord korsade spåret.

En Renhjord på upptäcktsfärd.

En Renhjord på upptäcktsfärd.

Efter renhjorden passerat var fjället relativt tomt, vi skidade till största delen under tystnad och njöt av det öppna tysta landskapet. Skidturen mot Timmerkojan var behaglig och spåret lutade lätt uppför mest hela vägen (förutom en brant nedförsbacke vid början och en brant uppförsbacke i slutet).

Framme vid Timmerkojan satte vi oss i fjällstugan och åt den medhavda lunchen innan vi vände hemåt. Den lätta uppförslutningen var nu utbytt mot en lätt nedförslutning och vi behövde inte sätta ned stavarna många gånger på vägen ned.

Jag åkte dock inte bara längdskidor utan en av dagarna hyrde jag slalomskidor och utsatte mina människor därmed för livsfara. Lyckligtvis kom ingen till skada. Vemdalsskalets backar är över lag rätt branta men det finns en del barn-och-Åke-vänliga. Min favorit måste vara Pers backe, den är lång, slingrig och lagom brant. Efter en dag i slalompjäxorna hade mina fötter och vader fått nog och det blev inte mer.

Selfie

Selfie

Nu är jag dock tillbaka i verkligheten igen och har jobbat en vecka, energin från den korta semestern har ännu ej sinat och jag är generellt sett positiv till tillvaron.

Etiketter: ,

Ett svar to “Fjällsmester 2015”

  1. Lena Jonsson Says:

    Ja visst är det hälsosamt och stärkande i fjällen!

Kommentera

