Batteribyte eller ”En studie i våld”

Min eeePC (1005 ha) har sedan ett par månader haft problem att hålla tiden, utöver detta så fick jag ett meddelande om att inga Bios-inställningar var gjorda och borde göras (tryck F1 för att gå till bios inställningarna, Tryck F2 för att gå vidare med default-inställningar) vid varje uppstart. En annan effekt var att ifall strömsladden kopplades i medan datorn var avstängd startade den upp.

Det stora problemet var dock att den inte höll tiden eftersom detta allt som oftast resulterade att senaste skrivning i filsystemet låg i framtiden vilket krävde en manuell körning av fsck. Detta tar tid.

I veckan tog jag mig för att prova byta CMOS-batteri för att se ifall det var det som var problemet.

ML1220

Batteriet som krävs är det något udda ML1220 som kan köpas med praktisk kontakt på Ebay. i eeePCn ligger detta batteri nästan, men inte riktigt, underst. För att göra det hela ännu besvärligare verkar eeePCn designad för att sättas ihop men inte för att plockas isär. Jag är osäker på ifall jag hade klurat ut allt ifall jag inte hittat en hygglig guide på nätet.

Mitt största problem var allt våld som krävdes:

  •  Plocka ur batteriet och bänd upp fyra byglar i batteriutrymmet. Våld krävs, men för mycket våld är för mycket och resulterar i katastrof (hemligheten är lagom mängd våld).
  • Stick ner ett smalt verktyg i tangentbordets överkant (vid F1) och bänd upp detta. Lagom våld…
  • Skruva bort alla synliga skruvar och stick in ett smalt verktyg i skarven mellan övre delen och nedre delen av plast höljet. Bänd med mer våld än vad som verkar okej tills överdelen kommit loss överallt utom på ett ställe. Inse att det finns en skruv under en tejpbit. Skruva upp sista skruven och bänd lite till så att överdelen av ytterhöljet lossnar helt.
  • Leta upp CMOS-batteriet och bänd bort blåtands-modulen (tror jag det kan vara) som är tejpat över kontakten.
  • Byt CMOS-batteri och montera ihop datorn igen
  • Inse att det ligger en massa skruvar på skrivbordet som borde varit fastskruvade någonstans inuti det nu helt stängda chassit. Åter till bändandet…
Väl inpackat och fasttejpat

Väl inpackat och fasttejpat

Tiden håller sig än så länge, det verkar varit ett lyckat ingrepp.

 

 

Etiketter: ,

Ett svar to “Batteribyte eller ”En studie i våld””

  1. Johan Andersson Says:

    Like!
    Hög igennkänningsfaktor :)

Kommentera

