Peacemaker

Nummer tre på min lista för att få in fler kvinnliga science-fiction-författare i min bokhylla var Marianne De Pierres men boken jag hade valt blev ersatt av Peacemaker (pga vad som fanns tillgängligt när jag köpte böcker).

Jag trodde jag skulle ha stora problem med boken på grund av att framsidan gav intrycket att det var någon form av space-western, och denna kategori av sci-fi är jag inte riktigt förtjust i. Till min glädje var det inte riktigt så utan mer av en noir-deckare i framtidsmiljö.

Peacemaker (C) Angry Robot Publishing

Peacemaker (C) Angry Robot Publishing

Historien kretsar kring Virgin Jackson, en parkvakt på en av de få nationalparkerna i Australien, som tillsammans med en Amerikansk Marshal vid namn Nate Sixkiller undersöker ett mystiskt dödsfall i parken. Virgin får polisen mot sig samt delar av den undre världen, hon blir allvarligt skadad och ser syner, inget går bra.

Världen som målas upp ligger inte långt in i vår framtid, men utarmningen av jorden är påtaglig och stora megastäder är vanliga. Moderna teknologier som USB och plattor används fortfarande och satelliter finns dedikerade för organisationer så små som en parkförvaltning. Detta ger en bild som är lätt att relatera till men leder inte direkt till några djupare frågor.

Det här var en mycket lättläst bok, välskriven och inga pauser för eftertanke behövdes. Många karaktärer verkade väldigt stereotypa när det presenterades men längre in insåg man snabbt att de hade ett djup och uppfriskande egenskaper. Jag gillade boken och kommer nog läsa nästa del också.

Företaget att läsa fler kvinnliga författare känns lite fånigt på ett sätt, att jag ens behöver göra det är nog i mångt och mycket på grund av att jag snöat in på ett fåtal författare. Det är alltid bra att bryta sig loss från sina (litterära i det här fallet) kedjor och vidga sina vyer.

Men kanske har det varit annorlunda? Har jag valt bort kvinnliga science-fiction författare på grund av någon förutfattad mening? Har de inte synts lika väl som de författare jag brukar välja? Kanske, Kanske inte… jag har ingen aning.

I vilket fall är jag rikare nu än när jag började och med stor sannolikhet tittar jag längre bort i bokhyllorna nästa gång jag är på sf-bokhandeln.

Etiketter: , ,

Ett svar to “Peacemaker”

  1. Läst under 2014 | Åke i exil Says:

    […] Peacemaker […]

Kommentera

