Frankenstein

I fjol bestämde jag mig för att läsa mer science fiction skriven av kvinnor och detta projekt är nu i full gång, jag har nu läst två av de verk jag satt för mig att läsa och håller på med ett tredje. Den första jag tog mig för var Frankenstein av Mary Shelley eftersom detta är en riktig klassiker.

Idén till Frankenstein är (enligt förordet på den utgåva jag har) i princip en scen i boken. Natten då Viktor Frankenstein vaknar av att hans skapelse står tyst i rummet och ångesten över vad han skapat är nästan kvävande. Scenen är stark och kanske den starkaste i boken som likt många samtida böcker är väldigt fokuserad på detaljer och språket.

Boris Karloff som monstret

Boris Karloff som monstret

Berättelsen är tredelad, där i en del vi får följa monstret under dess uppväxt och mognad. Den här delen skulle jag vilja påstå är den starkaste, jag gillar framförallt en sekvens där monstret observerar en fattig familj och lär sig språk och hur människor interagerar. De andra delarna följer vi Viktor i hans lycka och sorg, dessa kunde jag inte ta till mig på samma sätt som monstret eftersom karaktären Viktor Frankenstein känns en aning konstlad och vid flera tillfällen tänker jag ”Ingen har någonsin pratat så där”. Trots detta kände jag empati för honom, och led när han plågades som mest.

Språket i boken är en aning mer komplicerat än vad det behöver vara men detta tillskriver jag eran när boken skrevs och ser det inte som en direkt brist. Naturbeskrivningarna är detaljerade och frambringade bilder på de mest idylliska alpbyar, blanka sjöar och forsande floder medan jag läste.

Jag upplevde Frankenstein positivt för det mesta trots att den snart är 200 år gammal så håller den. Jag läste den korta stunder, höll jag på för länge tappade jag koncentrationen och kände att jag bara tröskade ord. Detta är inte på något sätt samma historia som jag sett på film utan något helt annorlunda och det gjorde mig glatt överraskad.

Etiketter: ,

Ett svar to “Frankenstein”

  1. Läst under 2014 | Åke i exil Says:

    […] Frankenstein […]

Kommentera

