Kompasskalibrering på Samsung Galaxy Express

Telia gav mig en Samsung Galaxy Express när jag bytte abonnemang och den har fungerat bra (för att vara en budgettelefon) men den inbyggda kompassen strulade. Vid sms och telefonering är detta inget direkt problem men ifall man är ute och letar en geocache eller försöker använda Google Sky Map stöter man snabbt på problem.

Med att ”den inbyggda kompassen strulade” menar jag att den inte gav någon tillstymmelse till att indikera annat än norr +- 5 grader. Först var jag inte ens säker på att telefonen i fråga hade en kompass-sensor, men lite googlande efter specar indikerade att telefonen var utrustad med en liten magnetfältskänslig pryl. Detta betydde att något var fel på den, men kanske kunde man försöka sig på att kalibrera den?

Detta var nu inte det lättaste, det finns ingen standard-app för kalibrering av android-telefoners kompass. Däremot lyckades jag efter många om och men hitta ett GPS-test-program som löser detta.

Ifall den inbyggda kompassen i din telefon krånglar:

  1. Installera GPS Status
  2. Öppna inställnings-menyn och välj Verktyg->Kalibrera kompass
  3. Rotera telefonen kring dess tre axlar enligt instruktion
  4. Njut av att kunna avgöra i vilken riktning solen går ner

Etiketter: , ,

3 svar to “Kompasskalibrering på Samsung Galaxy Express”

  1. Johan Andersson Says:

    japp, sannerligen en bra app det där!
    den laddar dessutom ner stöddata för gps beräkningar, som hjälper ett par dagar. tidigare androidversioner gör inte det automatiskt så på min förra telefon körde jag appen när gps:en började lagga.

  2. akeinexile Says:

    Coolt, det hade jag inte koll på… Jag hade behövt det till min gamla telefon, den kunde ta EN EVIGHET på sig att låsa in satelliterna.

  3. 6025391124 Says:

    Thhis website was… how do I ssay it? Relevant!!
    Finally I have found something which helped me. Thank you!

Kommentera

