Intervalometer på github

Min första Android-app Intervalometer ligger nu på github i ett någorlunda fungerande skick. Intervalometer skrevs för att hantera springintervaller (eller annan intervallträning), dvs man sätter en serie tider som genererar en larmsignal som indikerar att intervallet är slut.

En ganska simpel applikation men den krävde en del trixande och kanske viktigare förståelse för hur Android fungerar. Ett tag slogs jag med att få koll på hur Android’s services fungerar och hur man kommunicerar med dom. Sedan slogs jag en del med att få till det så min tjänst kunde exekvera medan skärmen är släckt.

Tanken är att jag ska putsa på den fixa buggar och lägga till de funktioner som jag anser saknas (radera intervall, välja ljud, olika kategorier på intervalltiderna) och sedan lägga ut den på Google Play. Känner jag lust funderar jag på att lägga till GPS-stöd och möjligheten att sätta intervallerna som sträckor istället för tid.

En annan sak jag slogs med rätt länge var att en Sony Xperia-telefon inte ville identifiera sig för Android studio. Detta var frustrerande men efter ett tag luskade jag ut att adb-tjänsten var tvungen att köra som root för att det ska fungera. För den med liknande problem hjälpte följande rader i terminalen mig

sudo adb kill-server
sudo adb start-server

Jag är hyggligt säker på att jag inte har gjort ”rätt”(TM) i alla lägen, senast idag lärde jag mig om att det finns en alarm-hanterare som kan göra underlätta en del och göra saker och ting enklare.

Eftersom jag både är Android- och Java-rookie mottar jag gärna kommentarer på min kod.

Etiketter: , , ,

Kommentera

