Första intrycket av Android Studio

Jag är som vanligt sen på bollen men jag tänkte ändå att App-utveckling kunde vara roligt att prova på. I ärlighetens namn provade jag att installera android-utvecklingsverktygen en gång tidigare men eclipse fick mig att vilja tugga på tangentbordet. Hela upplevelsen var seg och rätt rörig.

Installationen är relativt enkelt, jag laddade ner ett paket med Android-studio och android-SDK vilket bara var att starta efter jag hade installerat Java ordentligt. Att hitta rätt variant av Java var det mest besvärliga med installationen.

Android Studio är baserad på intelliJ, ett öppet Java IDE, och byggverktyget Gradle som uppenbarligen är bra på alla möjliga vis (men jag tänker inte gå närmare in på det eftersom detta är ett första intryck).

IDEt känns rappare än eclipse och upplägget är mer logiskt och en mindre uppsättning inställningar gör det hela mer lätt att greppa. Att skapa ett relativt vackert användargränssnitt går snabbt och lätt i layout-editorn.

Androids applikation med aktivitets-klasser vars olika funktioner anropas av Android är förvånansvärt lätt att sätta sig in i även för inbitna C-programmerare. För den som inte är insatt så skrivs android-applikationer traditionellt i Java. Ett objektorienterat högnivåspråk som skall vara helt plattformsoberoende (men har aldrig varit det på riktigt). Man kan säga att C är Javas farfar, C utvecklades vidare till C++ som Java sedan lånade mycket ifrån. Denna nära relation gör att det är lätt att sätta sig in i grunderna och Python har gett mig lite insikt i objekt orientering så det känns relativt intuitivt.

Efter ett par timmar med Android Studio och ett par googlingar har jag lyckats ta mig från en app som säger ”Hello World” till en app med en knapp som byter text när man trycker på den till ett stoppur. En stor fördel är att det går snabbt och enkelt att ladda ner sitt projekt till sin telefon och köra det. Vilket innebär att det går snabbt att prova saker.

Mitt Projekt "Intervalometer"

Mitt Projekt ”Intervalometer”

Hastigheten att komma igång är ett plus med dessa avancerade programmeringsmiljöer, dock saknar jag fortfarande mycket förståelse för att vara helt bekväm med det hela. Men det kommer kanske?

Allt är inte guld och gröna skogar… Det mest frustrerande är att kompileringsprocessen tar makalöst lång tid, minst en minut. Sedan har jag stött på fall där visningen på min bildskärm skiljer sig från det som visas i telefonen när jag kör programmet där, detta är av mindre vikt men lite förvirrande.

Första intrycket är positivt, det är mest roligt att programmera och inte så mycket frustrerande alls. Jag har kommit igång oerhört snabbt och är redan produktiv även om jag måste googla en hel del ännu.

Etiketter: , ,

Kommentera

