Pixel Wizard

(ber om ursäkt för hackigheten i videon, nånting gick inte bra när jag laddade upp den på youtube)Pixel Wizard är mitt metroidvania-inspirerade plattformspel som jag nyttjar för att utöka mina python-kunskaper.

Spelet är skrivet i python med pygame-modulen för grafik, ljud och hantering av joypad/tangentbord. Jag började projektet för mer än ett år sedan och har arbetat på det i perioder, fördelen med att använda python är att det går förhållandevis snabbt att lägga till saker. Existerande klasser kan utökas och garbage collection och dictionaries kan användas för att snabbt ge resultat. Nackdelen är att det aldrig blir lika snabbt som ett spel skrivet i c++ men det viktiga är inte resultatet utan att göra det och att jag lär mig nya saker.

Jag har i många fall inte varit så noga med att tänka igenom saker och ting utan att bygga nytt och när det sedan finns städa upp. Denna filosofi ger snabba resultat men det har lämnat mycket kod som är halvt odokumenterad och som är i behov av att städas, men eftersom jag är ensam i projektet fungerar det bra.

Det som har tagit mycket mer tid än jag räknat med är att skapa grafik (byggblock, fiender och annat) och bygga nivåer. Koden är enkel men sedan krävs det att prova en hel del för att förstå hur det hela fungerar rent spelmässigt. Kikar men på grafiken så syns det att det är något av en amatör bakom penseln men det är kul och jag tror jag blir bättre på att pixla grafik och animera.

Projektet är fortfarande roligt och jag kommer arbeta vidare på det som ett hobby-projekt under lediga stunder. Förhoppningsvis kommer jag att lägga upp ett par ytterligare blogg-poster angående olika delar i arbetet och tekniker jag använder.

Alla kommentarer är välkomna!

Etiketter: , ,

3 svar to “Pixel Wizard”

  1. Resurs-cachning i python | Åke i exil Says:

    […] « Pixel Wizard […]

  2. Sara Says:

    Applåd! Det verkligen kul att spela Pixel Wizard :) Soundtracket, går det att få? Sjukt svängigt!

  3. akeinexile Says:

    Låtarna är Zalzas (https://soundcloud.com/zalza) Back to chipland och Covox (https://soundcloud.com/covox) Jet alone

Kommentera

