Det stora landet i väst

Under årets semester tog vi våra ryggsäckar hoppade på tåget och åkte till Norge. Under resan har jag lärt mig mycket: Norge är ett land med mycket kurvor, branta klippor och fin utsikt.

Under fjällsemestern tidigare i år fick vi tips på att ”Västlandet” kring Bergen skulle vara fint så det var vårt huvudmål. Under ett längre uppehåll i Oslo (18.45 – 23.30) hälsade vi på Liffer. Min kära bloggranne och bekanta från studierna i Kiruna bjöd på surdegsbröd och massvis med pålägg (och glass!). Väntetiden passerade snabbt och vips var det dags att ta sig till tåget.

Nyvaken i Bergen

I Bergen åt vi frukost på ett fik, hämtade vår hyrbil, parkerade den inne i stan, besökte turistbyrån (fixade kartor och guider), åt en fantastisk vegetarisk burgare,tog en geocache i de gamla gränderna vid hamnen och handlade. När vi återvände till bilen kändes det som att hela dagen var över eftersom vi hade gjort så mycket men klockan var bara tolv.

Øvre Eidfjord

Vi lämnade Bergen och följde den krokiga turistvägen mot Hardangervidda för att kunna gå på tur på fjället. Norge är nästan skadligt vackert och kan avnjutas i lagom hastighet på de slingrande vägarna.

När man åker bil i Norge är det så här: Stad – Tunnel – Berg – Rondell – Tunnel – fjord -Tunnel – Extra vacker sträcka – Lååång tunnel – Väg som man inte kan mötas på – Tunnel med rondell i – Väg slingrandes efter ett stup – Platt i två meter – För guds skull titta inte ner! – Tre korta tunnlar i rad – Färja – Tunnel – Camping där man bor.

En särskilt smal sträcka

Mot kvällen kom vi fram till Øvre Eidfjord där bilen parkerades på en vacker camping vid en sjö omgiven a berg. Efter en spartansk middag begav vi oss ut på en kort Geocaching-tur och avslutade sedan kvällen med Whisky ur kåsa och en god bok.

Tält, bil, liggunderlag och resekudde.

När vi vaknat, ätit frukost och hittat kaffe begav vi oss upp på Hardangervidda. Vägen upp var smal, skakig och väldigt slingrig men den lilla hyrbilen klarade det fint. Turen på fjället var kortare än den kändes, totalt gick vi ca 6 km.

När vi kom ner från fjället och hade ätit middag var det så pass sent att det inte var någon större idé att åka väg så vi checkade in på samma camping som kvällen innan.

Stenbrottet

Vi lämnade Øvre Eidfjord efter en rätt lång geocaching-promenad till Norges första vägtunnel. Vi siktade norrut igen efter en omväg till ett stort vattenfall. (Norge har massvis med vattenfall, det bara dräller!)

Ett av de många vattenfallen.

Planen för dagen var att köra en gammal väg och ta en serie geocacher vilket tog oss genom en gigantisk fårhage och förbi en vacker kyrka, över en ranglig hängbro och förbi ett kraftverk.

En något eftersatt bro som mest används av får och geocachare.

När dagen började bli kväll letade vi oss fram till Bergens Camping. Bergens Camping såg vid första anblick ut som ett stenbrott. Även när man tittat på campingen ett tag såg den ut som ett stenbrott. Tältet kunde dock slås upp på en plats där I princip all utsikt över närområdet doldes av snår och man kunde ana bergen i fjärran.

Stenbrottets stora fördel var att man kunde köpa kaffe av en trevlig norrman direkt till frukost utan att behöva åka på caféjakt. Efter frukost sattes siktet mot havet, bilen åkte över stora broar ut till en ö. En geocache ledde oss till en liten badlagun där alla i lokalbefolkningen verkade bada för tillfället.

Mot kvällen (efter ännu en geocachingrunda) begav vi oss tillbaka till Bergens innerstad lämnade tillbaka bilen och övernattade nära busstationen.

Transportsträckor

Ålesund

För att ta oss norrut utnyttjade vi Norges kollektivtrafik i flera etapper. Först en lång bussresa med Fjordexpressen till Ålesund (fin hamnstad men inget särskilt). Efter övernattning där bordades en lokalbuss till Åndalsnäs.

Inklippt i Åndalsnes

Åndalsnæs var en riktigt mysig småstad men vi stannade inte länge utan tog tåget mot Dombås och sedan vidare mot Trondheim. Sträckan mellan Åndalsnæs och Dombås kallas Raumabanan och är värd att åka eftersom den går genom väldigt dramatisk natur, bland annat passerar den Trollväggen (en ca 1000 meter hög klippvägg).

Utsikt från tåget

Antikvariatet
I Trondheim finns en fantastisk pub som går under namnet Antikvariatet. De har brädspel till utlåning, väggarna är klädda med böcker (som man kan köpa) och spontankonserter då och då.
Det var en lite märklig upplevelse när en man i publiken helt plötsligt ropade ”Nu vill jag spela lite” och tar över gitarren i ett par låtar. Sen kommer en kvinna upp på scenen och sjunger lite tills det blir paus. Under pausen passar en annan man på att sjunga några låtar på franska.
De hade också väldigt god öl från Haandbryggeriet.