Min sexistiska bokhylla

Jag har kommit fram till att min bokhylla är aningen sexistisk, kvinnliga science-fiction författare är gravt underrepresenterade. En snabb genomgång visar på att jag har ungefär 0 science-fiction-böcker av kvinnliga författare och i korrelation till att idag* utgör kvinnor 36% av föreningen SFWA** är detta en låg siffra. Detta innefattar fantasy-författare också men även om jag utvidgar kontrollen av min bokhylla till Fantasy är det fortfarande relativt få kvinnor på bokryggarna.

Detta tänkte jag göra något åt och har valt ut följande titlar att införskaffa och läsa innan årets slut:

Med dessa tre får jag också in tre sub-genrer, Klassiker, Cyberpunk och rymdopera. Alla tre verkar finnas tillgängliga så min överfulla bokhylla kan få detta välbehövliga tillskott utan större problem.

* ”idag” är i detta fall 1999

** Science-fiction and Fantasy Writer’s of America

Etiketter: , , ,

2 svar to “Min sexistiska bokhylla”

  1. Sara Saari Forslund Says:

    Ah, Mary Shelleys språk är fantastiskt. Frankensteins monster blir nog en trevlig upplevelse för dig.

  2. Peacemaker | Åke i exil Says:

    […] tre på min lista för att få in fler kvinnliga science-fiction-författare i min bokhylla var Marianne De Pierres men boken jag hade valt blev ersatt av Peacemaker (pga vad som fanns […]

Kommentera

