Tjänsteresa

För ett par veckor sedan var jag iväg på tjänsteresa till Soliga Florida(TM). Solen höll sig dock frånvarande eftersom regnperioden precis hade dragit igång.

Att flyga till Florida via Toronto tar lite tid och är inte jättebekvämt men det går an, jag hade tur och fick plats vid nödutgången och kunde sträcka ut benen lite. Efter ca 15 timmar landade jag i ett mörkt och fuktigt Florida. Klockan var nio på kvällen och molnen hängde lågt på himlen som om de försökte slicka havssaltet av hustaken.

En tyst taxiresa senare checkade jag trött in på hotellet och somnar prompt. För de som vet det väl är det ett välkänt faktum att man sover illa efter en flygresa på grund av det som kallas Jetlag, även jag upplevde detta fenomen och vaknade flera gånger under natten. Lyckligtvis verkar min förmåga till sömn vara bättre än de flesta och det var aldrig några problem att somna om.

Till frukost mötte jag mina kollegor från Italien. De var trevliga båda två men det var mest den ena som kommunicerade. Arbetsdagarna var hektiska och italienarnas höga arbetsmoral leder till att vissa dagar var vi inte vid middagsbordet förrän klockan halv elva på kvällen. Dagarna passerade i ett dis av papper, C-kod och svajande preposition hos maskinerna. Ute är vädret grått och regnigt och en morgon är det Fredag.

Hårt arbete, ingen posering här inte.

Hårt arbete, ingen posering här inte.

Fredagen var dock lite annorlunda, vädret var fortfarande svajigt men solen sken ibland och jag satt på Star Bucks istället för i hallen där maskinerna stod och dånade. Jag rättade buggar och sörplade iste hela förmiddagen, efter lunch proklamerade jag för mig själv ”Nu är jag ledig” och hämtade en hyrbil.

Liten ödla utanför Star Bucks

Liten ödla utanför Star Bucks

Vägen till stranden blev längre och mer komplicerad än vad den behövde ha varit eftersom jag och GPSen hade meningsskiljaktigheter till en början. Efter ett antal suckar följt av ett smått irriterat ”recalculating” började vi hitta en ömsesidig respekt trots att vi båda visste att vi aldrig skulle bli vänner.

Stranden hittades till sist och den erbjöd precis de man förväntar sig att en strand i Florida ska erbjuda: Surfare sköldpaddsnästen och palmer.

feetspalm

På lördagen begav jag mig ut till Everglades för att titta på Alligatorer och andra djur men mest Alligatorer. Jag åkte på en guidad tur i en träskbåt (ja precis, en sån med en en jättefläkt längst bak) och tio minuter in börjar det regna och trettio minuter efter det ger motorn upp. Vi får byta båt och lyckas komma avsluta turen.

En häger satt precis vid angörningsplatsen

En häger satt precis vid angöringsplatsen

Everglades har visst ett väldigt rikt djurliv även om man inte hinner se så mycket på en 45 minuter lång guidad tur. Under turen fick vi se otaliga fåglar ett par alligator-glimtar samt någon liten sköldpadda. Miljön var fantastisk, grön och lummig och lite skrämmande.

Resten av dagen förmörkades av ett åskoväder och jag höll mig mest på hotellet. På söndagen var det avfärd och efter en fin start satt jag fast på Torontos internationella flygplats och väntade på ett fyra timmar försenat plan. Här hann jag prova en hamburgare från True Burger. True Burger’s slogan är ”Local Legend” och jag funderade länge på vad den lokala legenden kunde vara, det jag kom fram till var:

På gården uppe på kullen bodde en gammal tystlåten och lite märklig man. Han höll sig mest för sig själv så ingen hade egentligen något ont att säga om honom och varje höst marknad sålde han sitt kött som var av en kvalité ingen i Torontos omnejd kunde konkurrera med.

Mannen blev till slut gammal och var tvungen att anställa en dräng att hjälpa till med skötseln av djuren. Drängen fick noggranna instruktioner att inte gå genom dungen till den bortersta delen av hagen. Drängen var inte särskilt nyfiken av sig och accepterade detta med en nick.

Sommaren, hösten och vintern gick och drängen arbetade på. En vårdag efter korna släppts ut på grönbete såg han sin husbonde komma ut från den förbjudna dungen med två tomma fat, ansiktet var askgrått och blicken flackade oroligt. Mannen undvek alla frågor från drängen och så småningom glömdes hela historien bort.

Sommaren, hösten och vintern gick och drängen arbetade på. Alldeles vid kosläppet blev bonden sjuk och hade orolig feberdrömmar. Han yrade om marken och markens rättmätiga ägare. Drängen var givetvis orolig medan han arbetade till sena kvällen för att hinna med allt som skall göras. Tidigt en morgon vaknade han av ett ljud. Ljudet var av en karaktär han aldrig hade hört tidigare och kunde aldrig beskriva i efterhand. Det drog honom mot dungen längst bort i hagen och han kunde inte förmå sig att vända om. Där inne var det inte lika mörkt som under stjärnorna, ett blekt ljus fick grenar att kasta långa skuggor och rötter att se groteskt förvridna ut. Mitt i dungen fanns en damm, drängen närmade sig motvilligt och tittade motvilligt ner i dess djup.

Sedan den dagen sade drängen inte ett ord och hans blick dröjde sig alltid kvar vid dungen ett ögonblick i gryningen. Det sägs att hans ansikte vid dessa tillfällen uttryckte både skräck och en djup längtan.

True Burger tar allt sitt kött från detta område och köttet är fortfarande bättre än något annat.

Etiketter: , ,

4 svar to “Tjänsteresa”

  1. JohanA Says:

    Härligt!

  2. JohanA Says:

    förresten du som gillar spel. Tre-i-rad har helt plötsligt blivit kul:
    http://mathwithbaddrawings.com/2013/06/16/ultimate-tic-tac-toe/#more-527

  3. akeinexile Says:

    Har du provat tre-i-rad-varianten? Den ser fantastisk ut! Blir att ta med sig ett kollegieblock på semestern!

  4. thavox Says:

    Tyvärr inte testat 3-i-rad grejen…

Kommentera

