Kolliderande världar

Jag förhandsbokade Capital Offensive: A Tactical Game of Violence as a First Resort i februari och nu i veckan damp det ner i brevlådan (egentligen var det en post-avi som stillsamt singlade ned genom brev inkastet, paketet fick jag knata ned till ICA för att hämta).

Spellådan med omslag av Howard Taylor

Anledningen till att jag förhandsbokade spelet var till stor del att jag ville stödja webbserien Schlock Mercenary men också för att jag vet att mannen bakom serien är en inbiten bräd/table-top-spelare och verka ha bra koll på vilken spelmekanik som fungerar. Spelet baserar sig på den tidigare nämnda Schlock Mercenary, en episk rymdopera med glimten i ögat. Karaktärer, vapen och alla illustrationer känns igen från serien och ger ett tryggt professionellt intryck och får det att rycka lite i avtryckarfingret.

Spelinnehåll

Mycket markörer, brickor och annat blir det!

Spelet är ett strategi spel där spelarna med hjälp av ett antal karaktärer skall utföra diverse uppdrag. Det finns 10 olika karaktärer (+ två som kom som bonusmaterial för förhandsbokare), 9 dubbelsidiga golvbrickor så att spelplanen kan varieras i oändlighet. En uppsjö olika markörer, hälften kan jag inte ens gissa vad de används till men en djupdykning i regelboken kan nog råda bot på detta.

Jag har än så länge bara skummat igenom reglerna men dessa verkar inte allt för komplexa och påminner bitvis om Frag. En intressant spelmekanik är hur tärningar används vid förflyttning. Varje karaktär har en ikon för hur många tärningar som skall rullas vid förflyttning samt en indikation ifall den högsta, den lägsta eller den mellersta är den tärning som räknas. Det är första gången jag ser det här systemet och det kommer bli intressant att se hur det påverkar resultatet.

Någon som är intresserad av att komma över och prova på?

Etiketter: ,

Kommentera

