Erövrar pingisen!

Sedan länge har Pingis varit associerat med rap metal och nu metal (Clawfinger respektive P.O.D är bra exempel) men i helgen under festivalen Kalabalik på Tyrolen gjorde ett antal synthare/synth-sympatisörer sitt bästa för att erövra sporten.

Pingis på Tyrolen. Foto T Jonsson

Pingis på Tyrolen. Foto T Jonsson

Jag gjorde själv mitt bästa och spelade rund-pingis medan jag hoppade omkring till Råsynth i Blekinge. Nästa år fortsätter vi!

Festivalen var med andra ord en succé för mig och vad jag kan förstå de flesta som tog sig ut till Tyrolen* i Blädinge (utanför Alvesta). Blandningen av synth och Tyrolens märkliga stil gör Kalabalik till en fantastisk, rolig och bisarr upplevelse. Som vanligt på festivaler var det lätt att prata och umgås med folk, och mitt ibland alla främlingar fanns också ett par bekanta. Oavsett om man hängde på stranden, vid Combicamp, vid pingisbordet eller framför scenen var det alltid gott om trevligt folk och härlig stämning.

Helgens musik hade sitt ursprung i synth-genrens alla hörn, Petra Flurr spelade DAF-inspirerad EBM, Råsynth i Blekinge spelade synthpop mellan två ponny-affischer och Agent side grinder spelade fantastiskt inspirerad finstämd elektronisk musik. Det roliga med sådana här festivaler är (givetvis alla roliga människor men också) all ny musik man får uppleva, i fredags hade jag endast hört en av banden och nu har jag ett par helt nya favoriter att utforska.

Kalabalik är en riktigt liten festival men jag hoppas att den överlever och växer till nästa år, jag dyker garanterat upp! Ett stort tack till arrangörerna, ni gjorde ett strålande jobb!

* Tyrolen är en gammal hederlig dansbana från sextiotalet som har rustats upp och används för diverse evenemang.

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

