Raspberry Pi har anlänt

I fredags var den äntligen framme. Dess resa var strapatsrik och vid minst ett tillfälle föll den offer för odöda piraters ogärningar. Min alldeles egna Raspberry Pi kommer dock ligga i dvala tills semestern är över men dess potential strålar ut från den lilla formfaktorn.

Raspberry Pi är liten jämfört med en T-shirt

Raspberry Pi är liten jämfört med en T-shirt

För er som inte känner till den här nätta minidatorn är det viktigaste att veta att dess huvudändamål är att agera som utbildningsplattform åt skolungdomar med intresse för datorer. Tanken är att den skall vara enkel att bygga lättare projekt för, tillräckligt kraftfull för att det skall vara roligt och så pass billig att i princip alla ska ha råd med en.

Processorn på det lilla kretskortet är en 700 MHz ARM med inbyggd GPU med stöd för HD-video och stödjer OpenGL-ES. Tillsammans med de 256 MB RAM som paketet innehåller bildas en i teorin rätt kapabel helhet som ger stora möjligheter för hemma-trixare, men jag ska inte lova något innan jag provat den själv.

Det som behövs för att göra den funktionsduglig är en HDMI- eller kompositvideo-kabel för att koppla in den till en TV/skärm, ett SD-minneskort som lagringsmedia och en strömsladd. Samtliga komponenter kan man lätt få tag på i vilken hemelektronikbutik som helst.

Jag har ett par små projekt planerat för denna under hösten, vi får se hur mycket jag hinner i och med att mitt nya jobb säkert kommer uppta mycket tid och lämna en begränsad vilja till att hacka på egna projekt på fritiden

Etiketter:

4 svar to “Raspberry Pi har anlänt”

  1. Mikael Says:

    Får se när jag får min. Beställde också från Element14 men jag såg inget om en t-shirt. Var den extra eller ingick den? Jag funderar på att sätta up min som en NES-emulator=)

  2. Mikael B Says:

    Kommer den i byggsats eller färdigmonterad? Jag är inte mycket för att löda, CottonCandy http://www.fxitech.com/products/ passar kanske mig bättre….

Kommentera

