Kiwi-uppdatering

I höstas planerade jag kiwi-frön i sex krukor och exakt noll personer har varit nyfiken angående hur det har gått med detta agronomiska försök.Dessa omtänksamma personer är väl medvetna om växter skiljer sig avsevärt från de gråa rätblock med kiselinnehåll som jag vanligtvis arbetar med.

Dessa noll personer kan glädjas åt en 66.67-procentig succé. Det vill säga att fyra av de ursprungliga sex kiwi-plantorna har överlevt vintern och bildar en liten djungel i köksfönstret och en liten lund i vardagsrumsfönstret.

En välmående kiwi

En välmående kiwi

 

Dessa överlevare har så pass stark karaktär att de fått egna namn

Boris: Den stolte.

Susanna: Smider ränker i det fördolda.

Kryztoff: Den store men snälle.

Margareta: Vänder kappan efter vinden.

Värt att notera är att kiwi-plantan (blad så väl som stam) är minst lika hårig som frukten.

Etiketter:

3 svar to “Kiwi-uppdatering”

  1. mikkemannen Says:

    Har de bildat par inför blomningen eller kommer det vara nån form av ormgrop när det är dags för pollinering?

  2. Ann-Sofie Says:

    Hej! Har du fått dem att blomma ännu? Jag sådde gul kiwi förra året och övervintrade dem, med framgång, i mitt kallväxthus. Nu är jag ganska nyfiken på hur länge det dröjer innan jag vet om jag haft turen att få plantor av olika kön eller ej.

  3. akeinexile Says:

    Inga blommor ännu är jag rädd, de misshandlades lite i julas (inget vatten på 10 dagar) och har inte riktigt hämtat sig ännu.

Kommentera

