Git är märkligt

Jag har länge känt till git men aldrig använt det på riktigt. Innan påsk hittade jag podcastfsgithub som jag laddade ned för att testa. Jag fick en varning vid kompilering som jag lyckades fixa och tänkte att jag skulle försöka skicka tillbaka denna ändring till skaparen. Efter att ha grottat omkring i github‘s hjälpsektion lyckades jag skapa en fork, checka ut min fork, lägga in min fix, commita, pusha och skicka ett pull request. Denna harang av svengelska de fakto-termer tog ett tag att klura ut hur de fungerar men jag tror jag har greppat lite. Mycket genom att göra fel, t.ex vet jag nu att inga ändringar efter man kört git add kommer med i committen utan man måste se till att köra git add efter alla ändringar man vill committa. Detta kan kännas lite besvärligt men det har fördelar, t.ex kan man välja att endast lägga till vissa ändringar i en fil för att committas.

Förutom misstag har den här videon fått mig att greppa hur git är tänkt att användas

Det känns fortfarande lite ovant att arbeta med git men jag förstår varför så många tycker om att jobba med det. Git har fantastiska verktyg och är fruktansvärt flexibelt.

En av de stora fördelarna är att man kan jobba lokalt och fortfarande versionshantera alla ändringar. När man är nöjd kan man skicka upp alla (eller vissa) ändringar till det centrala repositoriet. Uppenbarligen skall man kunna få riktigt bra kontroll på vad som skickas, jag har inte riktigt fått in känslan för hur det fungerar ännu men får jag göra fel ett par gånger till ordnar det nog sig.

Git är märkligt men bra.

(Jag ber om ursäkt för all svengelska)

Etiketter: , ,

2 svar to “Git är märkligt”

  1. Mikael Says:

    Har inte avänt Git själv när det gäller utveckling. Ha bara använt det när jag ska hämta hem källkoden för något jag ska lokalkompilera. Använder SVN annars, det är lätt att hantera. Git har dock några egenskaper som SVN saknar som verkar väldigt intressanta såsom lokala repositorier.

    • akeinexile Says:

      SVN anvnder vi p jobbet och det fungerar bra. Gits lokala repositorier gr operationer s snabba att man nstan r osker p ifall ngot hnt ver huvud taget =) Sen r den hr push-pull-strukturen rtt intressant, dvs upstream kan dra dina ndringar frn dig istllet fr att du ska kontakta upstream skicka in dina ndringar som en patch och sedan vnta p svar.

Kommentera

