Matematik

Jag läser för närvarande MITx 6.002x Circuits and Electronics, och chockades ganska tidigt över hur mycket mina matematikkunskaper har tynat bort. Redan första labben insåg jag att lösningen borde kunna plockas fram med hjälp av ett enkelt ekvationssystem med två okända och två ekvationer. En enkel ekvation och en besvärligare ekvation, den enkla ekvationen besegrades snabbt men den besvärligare stretade emot och jag fick fundera över vilka regler som gäller var och varannan rad. Igår efter eftermiddagsfikat, med en hjärna laddad med koffein och socker, kunde jag dock besegra ekvationen och lösa ut mina två okända och få dessa att överensstämma med de värden jag experimentellt fastställt tidigare.

Lösningen!

Lösningen! (jag är relativt säker)

Kursen i övrigt är än så länge relativt grundläggande men det känns bra med repetitionen. Hitintills har vi gått igenom Kirchofs lagar, Norton och Thevenin samt grundläggande digitala kretsar. Labbarna består av en webbaserad elektronikanalys-verktygslåda som fungerar väldigt bra, övriga kurselement bygger på den amerikanska modellen med en mid-term och sedan en slut-tenta plus läxor och labbar som alla är betygsgrundande. Så länge fritiden räcker till borde kursen gå galant eftersom jag borde kunna allt som lärs ut redan, men man vet aldrig…

Etiketter: ,

Ett svar to “Matematik”

  1. mikkemannen Says:

    Då ser vi fram emot nästa problem och dess lösning.

Kommentera

