242 och DAF

Glad EBM-dag! Idag den 24/2 firar vi all musik med enkla synthslingor och tunga trumrytmer. I år har jag oavsiktligt firat i rätt mycket i förskott i och med att jag varit på två spelningar med ett par av genrens giganter.

Två veckor sedan: Front 242

Front 242 spelade på Sticky Fingers i Göteborg, en liten klubb som kvällen till ära var fylld till bredden med allt från välklädda äldre män till personer i PVC-dräkt och gasmask. Huvudakten gjorde riktigt bra ifrån sig och hade en riktigt bra scenshow och mycket bra låtar. Headhunter och Welcome to Paradise fick som vanligt hela publiken att hänga med och skrika i kapp. Stämningen i publiken var hög och det smittade nog av sig på bandet, deras (för genren typiska) stenansikten sprack upp i leenden mot slutet. Trummisen gav järnet hela föreställningen och spelade inte bara med armar och kropp utan även med ansiktet. Fantastisk spelning.

En vecka sedan: DAF

Denna konsert på kulturbolaget i Malmö var om möjligt ännu röjigare än Front 242-spelningen. Förbandet SPARK drog igång det hela rätt bra med sina charmiga beats och svenska texter.

DAF när de väl intog scenen gick ut hårt och jag hoppade om kring redan till låt nummer tre (trots att jag befann mig långt bak). När Der Mussolini drog igång var redan publiken övertända (för att använda ett uttryck från Bitar till kaffet) och i princip alla började hoppa runt. Även trummisen här levde sig in musiken med kropp och själ, och både han och sångaren verkade ha riktigt roligt uppe på scen. Efter en dryg timme gick DAF av scenen bara för att bli inapplåderade åtminstone två gånger. Gigget var grymt, och bandet var fantastiska.

Fotona i inlägget är tagna av T Jonsson och är publiceras under Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike-licensen.

Etiketter: , ,

2 svar to “242 och DAF”

  1. mikkemannen Says:

    Inte mina favoritband.Men din hängivenhet och dina härligt målande beskrivningar av spelningarna får mig att önska att jag var där. Skönt att höra att de levde upp till förväntningarna.

  2. Ulf Forslund Says:

    Jag säger bara: Pink Floyd!

    /Ulf

Kommentera

