Atari 2600

I helgen fick jag (av ett gäng vänner som uppenbarligen känner mig väldigt väl (TACK!)) en Atari 2600.

En enkel, vacker konsoll

En enkel, vacker konsoll

Atari 2600 lanserades 1977 under namnet Atari VCS den 14:e Oktober 1977 med  makalösa specifikationer

CPU: MOS 6507 (1.19 MHz)
RAM: 128 Byte
ROM: 4 kByte

Maskinen har ingen dedikerat video-minne utan har istället två hårdvaru-sprites plus en 1-pixel stor ”missil”-sprite och en 40-pixel stor ”spelplans”-sprite. Spelplans-sprite-minnet uppdaterades medan TV-aparatens elektronstråle bytte rad, detta krävde mycket processorkraft vilket innebar att själva spellogiken endast kördes under den vertikal blankningen (fritt översatt) av skärmen. Dessa begränsningar är fascinerande att läsa om, 128 byte RAM och programmerarna lyckas ändå göra spel som är snabba, intressanta och unika. Moon Patrol är så enkelt att det är skrämmande men jag är helt fast.

Konsollen har väldigt begränsad ljud-synthesizer men spelar förvånansvärt klara och distinkta toner. Melodierna är lätta att komma ihåg och jag kommer nog ta Moon Patrol-musiken med mig i graven.

Utöver konsolen fick jag tolv spel, tyvärr får jag inte samtliga att fungera men jag ska skriva isär något av de defekta och kolla ifall jag kan göra något.

Den gör sig väldigt bra i TV-spelshörnan

Den gör sig väldigt bra i TV-spelshörnan

Etiketter: ,

Ett svar to “Atari 2600”

  1. kingston Says:

    Hi, i believe that i noticed you visited my site thus i got here to return the favor?.I’m attempting to in finding issues to enhance my
    web site!I suppose its good enough to use some of your concepts!!

Kommentera

