semester 2011

Årets semester var av det lugnare slaget och innefattade bland annat två resor till Norberg, segling och geocaching.

Norberg resa 1
I Norberg har de återskapat en medeltida hytta (d.v.s. en masugn) och en ideell förening driver om somrarna försök att framställa järn med denna. Jag kom i kontakt med detta genom en bekant och tyckte det lät roligt, så min lördagen efter min sista arbetsdag bar det iväg upp till Bergslagen och Norberg (och det ohemult tidigt! Jag hade också givetvis ställt min väckarklocka fel och väcktes av mina reskamrater istället).

Framme i Norberg frokostade vi som hastigast sedan drog jag på mig en särk och började skyffla kol. Arbetet var krävande men det var roligt att lyssna på de som varit med tidigare och kunde en del om hur saker och ting fungerar. Vi arbetade i åtta timmar innan eftermiddagsskiftet kom och avlöste oss. Efter det badades det och turistades lite i Norberg, vi besökte bland annat Polhemshjulet (ett vattenhjul med en diameter på 15 meter som drev ett vattenuppfodringsverk. Jag arbetade även ett pass på söndagen innan vi åkte tillbaka till Sörmland som vi utgått ifrån. Tyvärr var försöket inte lika lyckat i år som förra året då de faktiskt fick fram ordentligt järn.

Det gick snabbt att bli sotig

Öppnar för att tappa slagg och eventuellt järn

Norberg resa 2
Fyra dagar efter avfärden från Norberg var jag där igen, den här gången för att besöka Norbergsfestivalen, en festival för elektronisk musik. Det var mycket olika stilar som spelades men den som dominerade var Dub-step som jag inte alls är förtjust i (men det vet jag iallafall nu). Jag hade inte koll på så många av de som spelade utan gick mycket på känn, och fick se och höra en hel del bra saker men också en del dåliga. De akter som jag framförallt gillade var

  • Zalza – Chipmusik när den är som bäst, glada slingor som slingrar sig kring varandra, dyker upp, försvinner byts ut och kommer tillbaka.
  • Pro424 – En duo som spelar musik med kraftiga Pink Floyd-referenser och långa gitarr-slingor.
  • Compute – Söt synth-pop.
  • Twice a man – Ambient-aktig musik, med sång. Mycket lugn mycket vacker.

Eftersom vi inte kände så många bjöd vi in oss till ett gäng göteborgares camp och umgicks lite med dom mellan varven. Detta är en av de mer fantastiska sakerna med en festival att man bara kan börja umgås med folk utan vidare. Vi hade också nöjet att få åka på en liten tågtur till en konsert utanför festivalområdet där det spelades märklig experimentell musik. Festivalområdet var förövrigt väldigt läckert, det är beläget kring Mimerlaven, en stor byggnad som användes vid malmbrytningen i området.

Campingen

Campingen

Vinyl Terror & Horror

Vinyl Terror & Horror

Inne i Mimerlaven

Inne i Mimerlaven

Segling
Efter festivalens slut tog jag buss-tåg-buss-tåg-tåg-buss till Övik där jag mötte upp med mina föräldrar för en segeltur på höga kusten. Vi besökte Vågön (en relativt ny naturhamn) och Trysunda innan vi begav oss norrut till Norrbyskär och sedan Järnesklubb. Mitt första dopp från båten när vi låg vid Vågön var fantastiskt, vattnet var svalt och behagligt. Vi hade jättefint seglar väder ända fram till sista dagen då jag ångrade att jag saknar regnbyxor.

Vågön

Vågön

Solnedgång på Norrbyskär

Solnedgång på Norrbyskär

Övrigt

Efter seglatsen var jag ett par dagar i Umeå och hälsade på bekanta och umgicks med min syster, sedan flög jag hem mot Ljungby via Växjö. Den sista veckan av semestern spenderades med dagsutflykter, bad och ett par dagar på hotell innan jag var tvungen att återgå till arbetet.

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

