Lödning

Jag har köpt en på tok för dyr lödstation för den lödning jag kommer att göra men den är fin och har en digital display som visar lödpennans temperatur. Dess effekt är 48 W och temperaturen kan ställas mellan 150 och 450 °C.

Den gör sig också ganska bra på mitt skrivbord

Den gör sig också ganska bra på mitt skrivbord

Igår använde jag lödstationen för första gången, som invigningsprojekt valde jag C64-sidan av en C64-till-komposit-kabel.

Skakigt och med risk för kall-lödningar

Skakigt och med risk för kall-lödningar

Kontakten löddes enligt:

C64 Audio/Video plug:
Pin   Func	    Colour
1     Luminance	    Yellow
2     GND	    Brown
3     Audio Out	    Pink
4     Comp. Video   White
5     Audio In	    N/C
6     Chroma Out    Grey     
7     Nothing	    N/C
8     Vcc*	    N/C

* För senare modeller

Poängen med kabeln är att ge en klarare bild än vad den något instabila antenn-kontakten ger. Hur det blir får jag se när andra änden är klar, men resultatet från gårkvällens övning ser förtroende ingivande ut.

Resultatet

Resultatet

Min förhoppning är att tillgången till en lödstation skall få mina tänkta hobbyprojekt att gå framåt i en snabbare takt, det krävs fortfarande ett spänningsaggregat för att ”labbmiljön” ska vara fungerande.

Etiketter: ,

Kommentera

