Peanuts

Jag är hemma hos mina föräldrar och hittade en än gång mammas peanuts-pocketar ”We’re on your side Charlie Brown” och ”You’ve done it again Charlie Brown” och förundras en än gång över hur bra dessa är. Charles M Schulz lyckades få till en ganska lågmäld humor med en stor nypa melankoli som tilltalar mig väldigt. Stripparna retar inte nödvändigtvis till skratt men roar och sätter tankarna i rörelse.

Vissa strippar är dock tokroliga i sig själva.

Vissa strippar är dock tokroliga i sig själva, i alla fall för mig.

Den första Peanuts strippen publicerades den andra oktober 1950 och vissa strippar kommer vara helt dechiffrerbara för nästa generation eftersom läsarnas referensram har flyttats, dessa referenser har lyckligtvis inte varit något problem för mig även om  jag nästan är 40 år yngre än serien. Seriens centrala tema är Lille Karls (Charlie Brown) upplevda och faktiska utanförskap, filosofi, lagar, medicin och allehanda tunga frågor. (Till exempel så behandlar en av filmatiseringarna cancer.)

Alla känner väl till skivspelarhastigheter?

Alla känner väl till skivspelarhastigheter?

Vissa av de samtida referenserna kan lätt överföras till modernare varianter:

En sekvens som dyker upp då och då är Lille Karls tappra försök att flyga drake. Dessa läser jag alltid i hopp om att den här gången skall det lyckas och Karl ska på flyga sin drake under en längre stund.Det händer inte ofta men ibland och med lite hjälp håller draken sig där den ska.

Jag är också på din sida Lille Karl

Etiketter: , ,

Kommentera

