Trådlös länk

Efter flytten visade det sig att det Buggs Bunny, min router/accesspunkt (Liksys WRT54GL), inte hade någon direkt funktion då modemet för internetuppkopplingen hade en inbyggd accesspunkt. Jag funderade på att använda den som switch i hobbyrummet för att begränsa antalet nätverkskablar som korsar lägenheten.

Funderationerna gick något i den här stilen:

Färre kablar är bättre, en kabel är med andra ord rätt bra. Hur ska kabeln dras? efter vägg, kanske i en kabellist. Undrar ifall säsong tre av mupparna har släppts ännu? Det är lite tråkigt att den trådlösa accesspunkten i Buggs blir redundant. En trådlösbrygga hade ju varit smidigast, noll kablar det blir inte mycket bättre än så.

Jag upptäckte snabbt att den firmware som låg i switchen inte hade stöd för detta men det fanns stöd i den lite mer avancerade varianten dd-wrt. dd-wrt är en linuxbaserad firmware för ett antal olika router-varianter och har en uppsjö features som inkluderar filserver (FTP/SAMBA), SSH-gränssnitt och lyckligtvis Client bridge.

För att sätta upp det hela följde jag wireless bridge-guiden på dd-wrt-wikin, men jag tänkte återge mina steg nedan.

Fas 1: Installera dd-wrt

Gå in på ddwrt.com’s router-databas och sök fram den modell som är intressant (i mitt fall WRT54GL) och ladda sedan ner den fil som benämns Mini-Build required for initial flashing via WEB

Logga in på routern och uppgradera firmware. Vänta de plågsamma sekunder mellan firmware-uppgraderingens avslut och att det nya gränssnittet startar upp.

Fas 2: Konfigurera den trådlösa bryggan

Tilldela datorn du arbetar på ett fast IP och sätt gateway till din routers IP (i mitt fall: 192.168.1.1) och standard subnet (255.255.255.0).

Logga in på routern med u/p root/admin och gör följande inställningar:

under Setup>Basic Setup

  • Local IP skall vara skiljt från den accesspunkt som den skall kopplas mot (jag satte den till 192.168.1.5)
  • Gateway och Local DNS skall sättas till den accesspunkt som den skall kopplas mot (192.168.1.254 i mitt fall)
  • Aktivera förändringarna genom att klicka på Save sedan Apply
  • Vänta 30 sekunder och byt adress i adress-fältet till den du ställde in i Local IP.

under Wireless>Wireless security

  • Aktivera säkerheten genom att välja Enable wireless security och klicka på save och apply.

under Wireless>Basic Settings

  • Sätt Wireless-mode till Client-Bridged. Sätt SSID, Wireless Channel och Network mode till samma som det nät som routern skall vara länkad till.
  • Klicka på Save och sedan Apply för att aktivera inställningarna.

under Wireless>Security

  • Ställ in Security Mode och Algorithm som huvudnätverket och knappa sedan in nyckel/lösenord i Shared Key-fältet
  • Spara förändringarna genom att klicka på Save och sedan Apply

Byt lösenord.

Efter detta ska allting fungera och du slipper dra en extra kabel till något rum.

Etiketter: , ,

2 svar to “Trådlös länk”

  1. Marcus Says:

    Nämen, vad kul att du också har en WRT54 med dd-wrt. :)

    Jag har en wrt54gs (ver. 7.2) som såklart är ett soprumsfynd. Det tråkiga med min version är att den endast har 2 meg flash och 8 meg ram. Detta har jag då tänkt uppgradera lite. Jag har en 64 Mbyte rammodul liggande, men jag är inte helt säker på att den är kompatibel. Jag har också två olika flashmoduler (32 resp. 64 Mbyte, men det är svårt att hitta data om dessa.
    För att få detta att fungera så har jag fixat en jtag-kabel och idag beställt en max232 så jag kan få igång serieporten (min version har bara en, din har antagligen två) också. Dessutom så har jag sett att det går att montera två usb 1.1-portar, men det kommer senare.

    Tanken är att det framöver ska få leka webserver. Cherokee verkar vara en trevlig variant.

    Kostnaden för denna webserver blir då hela 15 kr, för jag hade ingen max232 hemma. Soprum FTW!

    För att få allt detta att fungera så måste jag lära mig löda ytmonterade pryttlar. Det kan väl inte vara så svårt… xD

  2. akeinexile Says:

    Klart det var ett soprumsfynd, jag hade inte förväntat mig annat =)

    Så svårt är det inte att löda ytmonterat, men det krävs ett stadigt handlag och lite tålamod.

    Jag har funderat på att koppla in USB-portar till min också och använda som NAS.

Kommentera

