8-bit Christmas

Denna årstid verkar inspirera bit-poppare jorden kring till att skapa jul-album. I år vill jag tipsa om Rush Coil’s 8-Bit Christmas. 8-Bit Christmas verkar ha släppts utan att jag märkt av det och till min stora glädje är det rätt rolig musik (om man gillar 8-bits soundet). Hemsidan har en spelare där alla låtar kan spelas upp, vill man lyssna på låtarna offline får man gott inhandla skivan (digitalt eller som CD).

Som vanligt är det tolkningar av klassiska jul-låtar som Oh Tannenbaum och (en av mina favoriter) Gloria. Musiken är inspirerad framför allt av Nintendo 8-bitar och innefattar förutom referenser till specifika spels melodier (dock inte så uppenbart som i Doctor Octoroc’s 8-bit Jesus) ibland ljudeffekter många kommer känna igen.

Jag har inte lyckats gräva fram särskilt mycket information om Rush Coil annat än att det är en referens till Mega Mans hundlika side-kick Rush (som har Rush Coil som en variant).

Etiketter: , , ,

Kommentera

