En lugn kväll i Juli

Ikväll är en synnerligen lugn kväll.

Jag ligger mest i soffan och småläser i mina nya böcker Programming Pearls och QED (står för quantum electrodynamics), Woodstock (min stationära dator) roar sig med att kompilera om glibc,det finns iste i kylen och 22 Pistepirkkos halvsorgsna toner släpps ut genom balkongdörren som står på vid gavel.

Än så länge har det mest varit programming pearls jag läst, och den verkar vara precis det jag hoppats på: en bok om hur man ska se på programmering och algoritm-skrivande. QED samlar Richard Feynmans föreläsningar i ämnet i en populärvetenskaplig bok (så det är mer än en adaption än en samling skulle jag tro). Boken skall enligt recensioner vara en ”lättförståelig” introduktion till kvantvärlden och alla dess bizarra fenomen. ”Lättförståelig” och kvantvärlden är inte så enkla att slå ihop, men QED har iallafall en massa fina diagram och det talar till dess fördel iallafall.

Woodstock har när jag skrivit detta blivit klar med glibc och glatt hoppat igenom ett par  mindre paket för att ge sig hän att kompilera något som heter mpfr. (Edit: verkar vara ett flyttals-bibliotek) Målet med övningen är att i slutändan ha uppgraderat X-servern till något som är nyare än tidigare.

Isteet har jag gjort på Rooibos-te och haft på kylning sedan imorse, ser fram emot att ta mig ett glas.

Etiketter: , , , ,

6 svar to “En lugn kväll i Juli”

  1. Tobias Says:

    Har du döpt din dator?

  2. akeinexile Says:

    Givetvis, jag har döpt alla mina datorer: Woodstock, Sylvester och Taz. Gör inte alla det?

  3. Johan Says:

    QED, klart som korvspad det där, men kul att grotta i när man inte behöver tenta av det.

  4. akeinexile Says:

    Ja, det är på något sett enklare att motivera sig när det är för nöje man läser =) Plus att man slipper bevisa saker och ting efteråt!

  5. Johan Says:

    På tal om nörderi, du måste lyssna på gårdagens P1 Sommarpratare, en Google-människa och självutnämnd nörd :)

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=3713577

  6. Magnus Says:

    Vi hade en doktorandkurs på Chalmers om Feynmans föreläsningar. Tricky stuff men fullt använbart. Hans föreläsningar brukar vara bra för lärare som vill ha exempel för att förklara för sina elever

Kommentera

