Skisser

Igår kväll var jag över hos en vän och drack te, lyssnade på en pre-release av Instant Remedys remix av Lost Patrol och fick prova rita med en Wacom-platta. Teet var ett riktigt gott kinesiskt te, något speciellt till smaken. Enligt säkra källor var det någon form av fermentering inblandad i framställningsmetoden, och min värd gillar det tillräckligt mycket för att tycka det är värt att inhandla det trots att det kostar fyra gånger mer än normalt te.

Det var lättare att använda Wacom-plattan än jag väntat mig, hela processen blev relativt naturlig även om man inte tittade på ”pappret” för att se vad man gjorde utan på skärmen.

Nedan ser ni de test-ark jag klarade av att åstadkomma med ritplattan

Mitt första skiss-ark

Mitt första skiss-ark

Mitt andra skiss-ark

Mitt andra skiss-ark, jag gillar det stängda ögat och fjädern

Etiketter: , ,

3 svar to “Skisser”

  1. mia Says:

    Kul! Hur stor ritplatta hade du, och i vilket program ritade du?

    Själv använder jag min lilla Wacom huvudsakligen till fotoredigering… men med lite övning så kanske det blir lite rita också.

  2. akeinexile Says:

    Det var en rityta lika stor som ett A5, och jag ritade i Photoshop CS 3 (eller något sådant nummer).

    Hur fungerar det att använda plattan till fotoredigering? Är det till att ta bort ickeönskat material eller försköna bilderna?

  3. mia Says:

    Aha, min är bara A6.

    Det är väl bra så fort man vill kunna följa linjer i bilden enklare, jobba med lager och sånt. (Få fyra Maria på samma bild t.ex.) ;) Eller ”måla över” något eller så.

    Men ska jag vara helt ärlig så redigerar jag inte foton särskilt ofta heller. Men, jo, när jag gör det så är den bra.

Kommentera

