Fotofredag

Innan jul hängde jag och en kollega upp en talgboll i ett av träden utanför våra kontor. Det har varit lite dåligt med besök men i fredags var det gott om besökare, Stjärtmesar, Blåmesar och en Talgoxe kunde identifieras. Lite inspirerad av Skogsunge tog jag ett par bilder:

En ensam talgoxe gör rätt för sitt namn

En ensam talgoxe gör rätt för sitt namn

Stjärtmes i flykt

Stjärtmes i flykt

En hel flock Stjärtmesar landade på talgbollen

En hel flock Stjärtmesar samsades på talgbollen

På lunchen gick jag förbi en uppsättning godsvagnar som stod parkerade på ett stickspår (heter det så? sidospår? parkeringsspår?) och försökte ta någon fin bild men jag blev inte riktigt nöjd med något…

Jag gav upp när jag började frysa om avtryckarfingret och på vägen tillbaka till kontoret hittade jag ett äppelträd med ett par tappra äpplen bland grenarna.

Ett tappert vinteräpple trotsar kylan

Ett tappert äpple trotsar vinterkylan

Senare på eftermiddagen testade vi en Super Capacitor (dvs en kompakt kondensator). Våra beräkningar var pessimistiska eftersom vi tänkte fel och kom fram till en på tok för enkel formel. Dioden lös i ungefär tio minuter, vår beräkning förutspådde ca 55 sekunder… Inte så nära.

Vår testuppsättning

Etiketter: , ,

4 svar to “Fotofredag”

  1. Maria Says:

    Inspirerad av mig, vad trevligt! :)

    Det var många mesar på samma talgboll där.

  2. Wenner Says:

    poke poke. Blir det någon spacecrew gettogether under våren?

    Var ett bra tag sen man sågs och det skulle vara roligt.

  3. akeinexile Says:

    Wenner: det borde vi definitivt ordna tycker jag…hur svårt kan det vara?

  4. Wenner Says:

    Precis, hur svårt kan det vara. Ska vi tillsätta en kommitté för att göra en intresseundersökning hos berörda parter?

    Jag förslår dig och mig som Ordförande respektive sekreterare för detta uppdrag.

    (Mao du kan ju höra dig för med några du fortfarande kontakt med om de är intresserade.)

    Jag har mer eller mindre alltid möjlighet att både ha folk på besök (har extra sovplatser åt folk) eller åka bort hem till folk.

Kommentera

