Förvirrade morgonfunderingar

Vad säger folk egentligen när dom ska kolla upp något fakta på Wikipedia? Man borde kanske säga att ”Man slår upp det i Wikipedia” men det jag allt som oftast använder är ”Jag wikipediar upp det”eller ”Wikipedia upp det ifall du är osäker”. Detta är alldeles säkert inte korrekt svenska men man blir förstådd iallafall. Vad säger ni?

I veckan har jag haft lite strul med Woodstock (min stationära dator), efter en stor uppdatering av operativsystemet (Gentoo Linux) slutade systemet att boota och gav bara felmeddelandet inotify_init failed: No such file or directory. efter att ha klattrat in ett gäng sökningar på felmeddelandet i google hittade jag ett forum där de hävdade att man nedgraderade till en tidigare version av udev. Läst och gjort fungerade det fortfarande inte, dock med ett nytt felmeddelande: inotify_init failed: Function not implemented. Detta fick mig att fundera över exakt vad inotify är och var det kommer ifrån så jag sökte och fann en artikel på wikipedia. Redan i första raden av artikeln fick jag en jätteledtråd:

inotify is a Linux kernel subsystem that provides file system event notification.

Aha, tänkte jag, någonstans när man konfigurerar kärnan kan man kanske välja in det här systemet. Efter lite letande hittade jag två poster som hade med inotify att göra och efter en snabb omkompilering bootar systemet igen.

Jag undrar hur länge snön kommer ligga kvar? Det är jättemysigt att ha den här. Igår hade vi ett litet snöbollskrig som verkligen fick stämningen att stiga. Snön är inte helt täckande men landskapet är mestadels vitt och världen känns stor och ljus, hoppas verkligen den ligger ett tag till!

Jag sitter på en buss, det är relativt tidigt och jag har inte fått mitt morgonkaffe. Det finns bara en sak att göra: Ta fram en bok och njuta av resan.

Ok allt var inte funderingar men lite var det iallfall.

Etiketter: , , ,

3 svar to “Förvirrade morgonfunderingar”

  1. Maria Says:

    Jag säger nog bara ”kolla på Wikipedia” eller ”söka på Wikipedia”.

  2. akeinexile Says:

    Maria, det är nog ganska bra att säga så. Detligger bra i munnen jämfört med ”wikipedia upp”

  3. Saari Says:

    NÖRD! Hihi.

    Snön är alldeles för torr här för snöbollskrig, det verkar kunna gå först till våren. Men snöänglar kan man göra. Det finns gott om snö för det.

    Jag brukar förresten säga ”wikisök”, ”wikisöka” osv.

    Var försiktig i trafiken, lova mig det. Kram!

Kommentera

