Rakknivar

Occams Rakkniv lyder ”Entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem” och betyder i princip något i stil med (exakt och bra) ”fler entiteter än nödvändigt skall inte antagas”, eller kort och gott ”gör inte saker och ting svårare än nödvändigt”. Detta rakblad har använts inom vetenskapen sedan innan Newton för att dömma bort bristfälliga/komplicerade slutledningar. Som ingenjör använder man det mesta för att komma fram till den bästa lösningen, dvs. den minst komplicerade lösningen som löser problemet i fråga.

Hanlons Rakkniv är mer filosofisk, och lyder ”tillskriv inte till illvilja det som kan tillskrivas dumhet”. Jag gillar verkligen det här tankesättet, eftersom det ger en positiv syn på världen. Det är enkelt att se förbi dryga människors beteende ifall man tillskriver det ett temporärt  iq-fall istället för genomtänkt illvilja. Får jag välja ser jag hellre min omgivning som korkad än som ond.

Etiketter: ,

2 svar to “Rakknivar”

  1. Wenner Says:

    Kan man själv utropa sig dum när man gör onda saker?

    Jag snodde din lunch för jag trodde det var min, fast jag visste att jag inte hade med mig någon?

    Fast man kanske hellre ser sig som ond än som dum?

    isf är man ju rätt elak om tror att folk är dumma när de istället försöker vara elaka…. alltså är man dum…

  2. akeinexile Says:

    Eller är de dumma som tar illa upp?

    Gör man onda saker vet man väl ändå att man gör något ont? Fast man kan ju vara gruvligt bra på att lura sig själv…svår fråga…filosofera inte så mycket utan titta istället på snöflingorna som dalar ner från toppen av sidan =)

Kommentera

