Man lär sig något nytt hela tiden

Jag använder gärna vim för att redigera text-filer som till exempel konfigurationsfiler samt källkodsfiler. Jag använder dock inte så mycket av vim’s avancerade funktioner utan mest den smidiga sökningen, hex-edit-funktionen samt för att programmet är så lätt att anpassa efter mina preferenser.

Trots att jag använt editorn i fråga i många herrans år har jag aldrig använt sök och ersätt funktionen som i vim är väldigt trevlig.

:%s/sök/ersätt

Detta är det enkla fallet, vi ersätter ordet sök med ordet ersätt.  Sedan har vi möjlighet att söka med hjälp av reguljära uttryck och ersätta dessa. Detta ger möjlighet till massvis av fantastiska möjligheter som jag inte har hittat någon direkt bra användning för ännu men säkert kan ifall jag tränar lite mer.

En annan kul sak jag har lärt mig i vim är att man enkelt kan hoppa till en rad i den öppna filen genom att skriva in rad-nummret följt av G.

ex:

268G

Detta är mycket trevligt när man skriver till exempel python-script och sitter och fixar syntaxfel och följer upp felmeddelanden från python-tolken.

Etiketter:

Kommentera

