Del sex av tre…

För ett tag sedan anlände And Another Thing, del sex av Liftarens Guide-trilogin till ett postkontor nära mig (som är ett videouthyrningsställe också). Men, tänker nu ni som läser detta, jag kände faktiskt hur världen blev ett mindre intressant ställe att bo på när Douglas Adams (som ni med all säkerhet vet är skaparen till Liftarens Guide-trilogin) dog, hur är detta möjligt? Har Adams ande tagit en ensam gammal skrivmaskin i besittning och klattrat ut en ny bok eller har boken fallit in genom en reva i tidsrymden som länkar vårt universum till ett annat (och säkert bättre) universum där Adams fortfarande lever?

And Another Thing

And Another Thing...

Det kan mycket väl vara så att någon av ovanstående spekulationer stämmer, den officiella versionen är dock att Eoin Colfer fått i uppdrag (med Adams änkas välsignelse) att skriva en fortsättning på den kultförklarde serien. Eoin är nog mest känd för sina ungdomsböcker om mästertjuven Artemis Fowl och hans försök att t.ex kräva fefolket på lösen för en LEP recon polis (Lower Elements Police reconnaissance squad).

Jag har inte börjat läsa den på riktigt ännu men jag tjuvläste förordet och kunde inte hålla mig för skratt så jag har förhoppningar om att boken kan vara bra. Colfer var först tveksam till det hela eftersom det är stora skor att fylla men accepterade uppdraget efter noga övervägande. Enligt utsago ska han inte ha försökt emulera Douglas Adams utan enbart utnyttja karaktärerna och Universumet för att skriva en egen roman. De recensioner jag läst om boken är lite oeniga över huruvida det är Adams-stil eller en egen stil men de är eniga om att det är en bra bok.

Slumpmässigt valt citat:

The personal trainers seemed to come from nowhere, ripping into the last golfcart as soon as it cleared the tropical forest’s fringe.

Etiketter: , ,

2 svar to “Del sex av tre…”

  1. Johan Says:

    Du får rapportera hur den var/är!
    Jag gillade inte THHGTTG överdrivet mycket men den var trevlig. Jag gillar dock genren i allmänhet (*duhh*) så om den är bra blir det ett inköp.

    (Ett hyffsat ok skämt också, så här på fredagen:
    http://www.metro.se/2009/11/06/65219/jorgens-skamt-ar-varldens-roligaste/)

  2. Johan Says:

    Två filmtips också som jag tror du kommer gilla.

    ”Frequently asked questions about time travel” (lågbudget sci-fi som är helt underbar. Den utspelas till 90% på en bar, så det bli en hel del öl…)

    ”District 9” – smutsig sci-fi av Peter Jackson (!)

Kommentera

