MOS Technology 6581

Jag har i dagarna fått hem ett stycke MOS 6581-chip, mer känt som SID-chipet.

Mitt SID-chip, siffrorna 2783 är datumkoden som berättar att den här kretsen producerades vecka 27 1983.

Mitt SID-chip, siffrorna 2783 är datumkoden som berättar att den här kretsen producerades vecka 27 1983.

SID står för Sound Interface Device och är ett digitalt/analogt Synthisizer-chip och är ganska känt i Commodore 64-sammanhang pga dess smått unika ljud. SID-chipet har tre kanaler (röster), hanterar fyra typer av vågformer (Sågtand, trekant, fyrkant och brus) programmerbara filter (band/hög/låg-pass), en ringmodulator per kanal och en del smått och gott som jag insett att jag inte är tillräckligt insatt för att förstå.

Min plan är att koppla upp referensuppkopplingen från chipets datablad och ersätta 650x-MCUn med en ATMega-krets från Atmel (som med lite tur kan programmeras så att den externa minnesbussen passar SID-chippet) och sedan se ifall jag kan få något ljud.

Referensschema från Databladet

Referensschema från Databladet

Det är tur att det finns arkiv för gamla datablad så man kan få reda på den här typen av information och så att gammal teknik överlever.

Jag ser verkligen fram emot att få experimentera och lära mig lite om sådant här, men jag blir nog lite ledsen ifall jag bränner chipet. Jag är inte säker på vad det blir av det hela, det vore kul att försöka bygga en Synth men det är ett ganska stort projekt och min kunskap om hur en Synth fungerar är extremt begränsad.

Etiketter: , ,

8 svar to “MOS Technology 6581”

  1. Erik Says:

    Fan Åke, du är ju mer galen än vad jag är…

  2. akeinexile Says:

    Kul att kunna imponera…även om det är i galenskap =)

  3. Wenner Says:

    Det är väl bara att bygga det man vill ha och kalla det vad du vill. Kanske det blir en Ake Sound Synthesizer (A.S.S.) =)

    Usch låg humor på morgonkvisten.

  4. akeinexile Says:

    Wenner: Blir den verkligen mycket bättre senare på dagen?

  5. qufit Says:

    Lycka till :)

  6. akeinexile Says:

    Tackar, det lär ju behövas en del tur ifall det här ska bli något =)

  7. Wenner Says:

    Nä, min humor förbättras väl inte direkt med tiden. Men man kan ju alltid skylla på det. it is always five’oclock somewhere in the world

    Kommer du ihåg denna?

    Vet du vad det är för likhet mellan en proffscyklist och drottning Silvia?

  8. tagihan listrik bulanan Says:

    Usually I do not read article on blogs, however I wish to
    say that this write-up very forced me to take a look at and do it!
    Your writing taste has been amazed me. Thanks, quite nice article.

Kommentera

