Energetisk

Efter en lugn helg med en massa bokläsning och lite TV kände jag mig oförskämt pigg och bestämde mig för att ta tag i ett par (väldigt) små projekt som jag haft liggande.

Det första var ytterst litet och enkelt: Byta SMS-signal på min telefon. För ett tag sedan kom jag på att sekvensen som spelas mellan nivåerna i The Great Giana Sisters skulle vara rolig att ha. För att komma åt detta ljud laddade jag ner musiken i sid-format (eller psid om man ska vara noga), sedan använde jag SIDPlayer för att spara ljudet som wav och sedan konverterade jag wav-filen till mp3 och förde över till min mobiltelefon. (SMSa gärna så jag får höra signalen!)

När jag använde sidplayer upptäckte jag att programmet kraschade (segmenterings fel) precis när det avslutades och eftersom jag var så pass pigg satte jag mig och letade efter felet och hittade det. Det gör ingen egentlig skillnad eftersom kraschen inte gör någon skada men det kändes ändå bra. Detta var sent en söndag kväll, vissa har liv men inte jag…dock har jag skoj!

Projekt nummer två var att fixa iordning mitt script som laddar ner och visar den senaste bunny-strippen på mitt skrivbord. Tidigare använde jag libxml2 för att själv parsa seriens RSS-flöde nu valde jag att använda det aningen (läs mycket) smidigare biblioteket feedparser och resultatet blev ett litet smidigt script som jag till och med vågar visa andra. Nu finns det upplagt i menyn till höger under namnet bunny-bg.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

