En lugn och hektisk semester

Jag är nu tillbaka efter en fantastiskt rolig, om än lite uttröttande, semester. Och har varit tillbaka i mer än en vecka nu men det ena och det andra och det nya Monkey Island-spelet har hållit mig borta från att skriva det här inlägget färdigt.

Svante, en korkad och ganska avslappnad kisse.

Svante, en korkad och ganska avslappnad kisse.

När jag kom upp till Nordmaling var det i bara att packa om och åka ner till Skagshamn för att byta av faster och farbror i Wilda (före detta Melody). I Skagshamn passade jag på att ta en kvällspromenad tillsammans med mamma och kika på vårdkasen som finns uppe på ett berg där. För att dryga ut promenaden gick vi den gamla lotsstigen bort till Skeppsmalen och efter stigen fanns mängder av Jungfru Marie Nycklar.

Skags vårdkase

Skags vårdkase

Jungfru Marie Nycklar är fridlyst i sverige (som alla vilda andra orkidéer).

Jungfru Marie Nycklar är fridlyst i Sverige (som alla andra vilda orkidéer).

Vi lämnade Skagshamn och kunde segla i ganska god takt den första dagen och siktade mot Trysunda. Väl framme saknade Trysunda lediga platser i gästhamnarna och det gjorde också Ulvön så vi hamnade till sist i Baggviken på Mjältön. Baggviken (kallas ofta femöringen pga vikens runda form) är en väldigt charmig naturhamn med ett par flytbryggor, grillplats, utedass, en vedeldad bastu och fantastisk natur. Efter en lugn kväll i Baggviken somnade samtliga i båten och sov gott hela natten för att vakna till en tjock dimma. Eftersom det var så dimmigt begav vi oss till Ulvön som ligger ungefär 2 sjömil öster om Mjältön.

Ulvön är en ganska fin ö med en liten by, stort hotell, matvaruhandel, turbåtar från Ö-vik, vacker natur och gamla hus. Vädret var dock inte det bästa, det var dimmigt hela vistelsenmen det dämpade inte mitt humör. Jag och mamma tog en promenad genom skogen bort till Sörbyn och på kvällen gick vi ut och åt på Almagränd. Jag avslutade kvällen med att ta en promenad på egen hand.

Kvarnsjön som jag aldrig sett trots att jag varit på Ulvön otaliga gånger.

Kvarnsjön som jag aldrig sett tidigare trots att jag varit på Ulvön otaliga gånger.

Café Måsens fantastisk öppettider, klicka för att kunna läsa

Café Måsens fantastiska öppettider.

Från Ulvön gick vi för motor till Bönhamn där vi tittade på konst och jag satt en del i sittbrunnen med en bok. Jag gick en sväng med kameran och knäppte ett par foton från en gren på ett träd på en bergknalle, jag kände dock fortfarande att jag ville komma högre upp.

Utsikt från Piskarmalberget.

Utsikt från Piskarmalberget.

Innan vi for från Bönhamn tog jag ett morgondopp i det 14 gradiga vattnet vilket är ett bra sätt att vakna till på. Dagens mål var Södra Lövvik och vinden ville inte hjälpa till, dvs vi fick gå för motor. Södra Lövvik är lite special eftersom vattnet är alltid fantastiskt varmt. Detta stämde även denna dag, temperaturen låg på behagliga 20.5 grader Celcius. Här badade hela familjen och skrämde slag på halva bryggan.

Bad

Bad

Efter Södra Lövvik tog vi oss an min och syrrans sista sträcka ner till Härnösand. Härnösand var ganska händelselös, vi gick en sväng på stan käkade kinesiskt och tog det ganska piano. På fredagen tog syrran och jag bussen norrut och hemåt.

Seglingen var underbar.

Seglingen var underbar.

Hela seglardelen av semester var mycket avslappnande och jag han avsluta två böcker under resan, David Webers Field of Dishonor samt Philip Reeves Mortal Engines. Mortal Engines var fantastiskt bra och jag kunde knappt slita mig från boken över huvud taget.

Andra delen av semestern involverade till större delen att umgås med gamla vänner. På lördagen efter jag kommit hem besöktes Bjurholms Älgfarm och på kvällen gick jag syrran och en kusin på parkfesten och tittade bland annat på Mithril. På söndagen var det det årliga firandet av ett par kompisars tjugoandra födelsedag. Det var tio års jubileum så det var lite extra festligt, vi grillade, vissa spelade kubb och som avslutning spelades det brädspel.

En soltrött älgkalv.

En soltrött älgkalv.

På måndagen hälsade jag på en kamrat från gymnasietiden, vi verkar träffas ungefär var t tredje år nu för tiden. Han bjöd ut mig till hans föräldrars stuga där vi åt god mat, tog en båttur i regnet och fikade.

På tisdagen var det dags för nästa födelsedagskalas, värdinnan fick ett dinosaurieägg som teoretiskt skulle kläckas. Det bjöds på god tårta döpt efter en ryska ballerina som tagit fram receptet under en vistelse i Australien, Pavlova är det möjligt att den hette.

På onsdagen började min resa söder ut som bjöd på guidad tur och pizza i Sundsvall, Hong Kong Action i Uppsala, Vernissage på Armémuseum i Stockholm och ett fantastiskt roligt och trevligt 30-års kalas utanför Eskilstuna (soliga Idö).

När arbetsveckan väl satte igång var jag helslut.

Etiketter: , , ,

3 svar to “En lugn och hektisk semester”

  1. Saari Says:

    Jag trodde aldrig att du skulle orka skriva om allt det här! Good job! Och jag tycker att det var extra kul att du tog med bilden som jag tog på dig när du badade. Det är nog sant att vi skrämde slag på de andra båtgästerna, hihi.

    ”När arbetsveckan väl satte igång var jag helslut.” – det var det vi var oroliga för i familjen, heh. SE TILL ATT SOVA GODDAMNIT!

    Kul att få ha dig hemma en tid, du saknas!

  2. Saari Says:

    … och förresten skrattade jag så att jag gjorde ett snark-ljud när jag såg bilden på Svante och din bildtext xD

    Kom ihåg att skicka lite bilder till mig!

  3. akeinexile Says:

    Det är alltid kul att vara hemma Syrr =)

    Men Semester är till för att göra de saker man vill göra i vanliga fall men inte har tid med, så sömn prioriteras ned lite. Jag sov ikapp det mesta i helgen så nu är jag pigg igen.

Kommentera

