Open 3d course

Så här på sommaren när kvällarna är långa vill man gärna ha något att pyssla med, vad är då bättre än en distanskurs i 3d-modelering/animering?

I det här specifika fallet handlar det om att använda program som släpts som öppen källkod (framför allt Blender och i vissa fall Gimp), vilket gör det hela väldigt attraktivt för mig (i egenskap av förkämpe för fri mjukvara och öppen källkod).

Labbarna har hitintills gått bra och instruktionerna är tydliga och länkar ofta till blenders detaljerade wiki. Det är än så länge bara operationen difference som jag haft problem med, men det löser sig nog. Labb tre kommer lämnas in imorgon, den handlar om objekt modellering och de olika verktyg som finns tillgängliga.

Jag är lite imponerad över hur lätt det är att göra saker och ting i Blender, det är många avancerade/smarta funktioner som finns tillgängliga med snabbtangenter eller via det grafiska gränsnittet ( till exempel mirror-modeling som speglar alla modellkonstruktionshandlingar så att man får en helt symetrisk modell samt subsurface som förfinar en grov kantig modell till en mjuk smidig sak). Dessa finns säkert i en massa andra program också men de är lika smidiga iallafall.

Gus, pepparkaksgubben från Lab 2

Gus, pepparkaksgubben från Lab 2

Etiketter: ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: