Jets’n’Guns

Förra veckan hade Linux Game Publishing rea och jag lyckades få tag i Jets’n’Guns för Linux till ett humant pris!

Jets’n’Guns är en modern sidscrollande shoot ’em up där spelaren kontrollerar ett rymdskepp och flyger olika uppdrag som allt som oftast går ut på att skjuta på allt som rör sig och en del saker som står still. Uppdragen är ofta charmiga och är inte helt utan humor. Uppdraget jag har just nu är att eskortera en konvoj med kvinnliga forskare som är under ständigt hot från galaxens manliga population…

Spelet är fullpackat med saker som kan sprängas, bonusar som kan fångas, hemliga nivåer, power-ups och intergalaktiska liftare vilket gör att det alltid finns ett delmål. Mellan nivåerna/uppdragen kan man köpa eller uppgradera vapen och skepp vilket skulle kunna ge ett visst strategiskt element om det inte vore för vapnens coolhetsfaktor. Mina beslutsförlopp ser ut ungefär så här:

Jag borde uppgradera skeppet så jag tål mer och kanske köpa bättre kylning…Ohhh jag har råd med en autospårande kanon, den tar vi! …och där var pengarna slut, min plan får vänta…

Just här är mitt skepp fullt upptaget med att explodera...

Just här är mitt skepp fullt upptaget med att explodera...

Ett så här actionpackat spel kräver vettig musik för att komplettera upplevelsen och Machinae Supremacy har skrivit ett soundtrack som är hårt hektiskt och stämningsfullt. Machinae Supremacy blandar hårdrock med synthslingor och har vid flera tillfällen utnyttjat C64ans SID-chip i sin musik.

Spelet är en aning farligt för mig eftersom hela kvällar tenderar att försvinna i en dimma av skepp, explosioner och automateld. Spelet är fruktansvärt kul och alla som tycker shoot ’em ups är roliga borde testa.

Etiketter: , ,

3 svar to “Jets’n’Guns”

  1. johan Says:

    Kul att det trotsallt finns lite kommersiella spel till Linux, små-spel finns ju i överflöd. Som Ubuntu-frälst värmer det :)

  2. johan Says:

    Grym musik!!!!!!
    Machinae supremacy rockar ju!!!

  3. akeinexile Says:

    1: Det är definitivt roligt att det finns ett utbud av kommersiella spel även om det är litet, du kan kolla in http://www.tuxgames.com/ och http://playgreenhouse.com/ för fler spel.
    2: Helt riktigt! Machinae Supremacy Rockar på riktigt!

Kommentera

