En helg utan internet går fort iallafall

Helt internetlös var dock inte helgen, den började faktisk med att jag satt med lite jobb på biblioteket och där hade jag nätuppkoppling. Efter jobbsysslorna var klara gick jag så småningom från biblioteket och min länk till nätet med en plan.

Min plan var relativt enkel jag skulle ta mig till Eket och knata runt med min kamera under den sena eftermiddagen. För att ta sig till Eket och fotografer krävdes:

  • Busskort
  • Koll på busstider till och från Eket
  • Matsäck (På den sena eftermiddagen brukar jag bli lite hungrig)
  • Jacka (ifall det skulle bli kallt)
  • Kamera

Listig som jag är tog jag även en ryggsäck att bära alltihop i. Klockan 16.15 gick bussen från Helsingborg och efter två kapitel av Three Men in a Boat var jag framme. Jag började med att följa en liten grusväg men insåg att det var ett dåligt val av väg när den slutade på en tomt. Jag lyckades dock hitta en väldigt oblyg fågel som fastnade på bild.

En oblyg fågel

En oblyg fågel

Efter att ha vandrat en bit efter landsvägen hittade vek jag av in i skogen, Eket har en ganska myskig skog med en blandning av löv och barrträd som gjorde skogen väldigt luftig och släppte in solljus  lite här och var.

Blandskog

Blandskog, men mest lövträd var det nog.

Blommor och mossa verkade trivas

Blommor och mossa verkade trivas

Skogen var inte så vild så det dröjde inte länge förren jag snubblade på spår av människor.

Taggtråd

Taggtråd

Vackert inramade av stenar...

Vackert inramade av stenar...

Här började det vara middagsdags och min enkla matsäck intogs vid kanten av en äng. Undertiden jag satt och åt körde en bil förbi och chauffören hälsade glatt.

När jag ätit färdigt vände jag om och gick in mot bygden, jag hade tidigare hört en kyrkklocka slå sex slag och tog kyrkan som nästa mål. Byn är inte så stor så det var inga problem att hitta kyrkan, en ståtlig byggnad med tegelfasad.

Kyrkan i Eket syns väl.

Kyrkan i Eket syns väl.

Efter ett var v runt kyrkan började det vara tid att röra sig mot bussen och hem. Det blev en hel del bilder tagna av bättre och sämre kvalité, jag funderar allvarligt på att skaffa ett Flickr-konto så jag kan publicera dom på ett mer naturligt sätt.Tills jag gör det får ni komma och hälsa på ifall ni vill se de andra bilderna.

Resten av kvällen spenderades på soffan men Söndagen var rätt aktiv den också. Det blev att ta tag i saker som disk, tvätt och städning. Jag bakade lite småkakor och gjorde i ordning matlådor för veckan. Inget intressant egentligen.

Etiketter: , ,

2 svar to “En helg utan internet går fort iallafall”

  1. johan Says:

    Shyssta bilder!

  2. akeinexile Says:

    Tackar, jag måste dock erkänna att bild nummer två är modifierad (för att stämma bättre överens med verkligheten) eftersom färgerna var ganska bleka och tråkiga i det riktiga fotot…

Kommentera

