Påsk i norr

Påsken har varit riktigt händelserik i år. Efter en synthig skärtorsdag begav jag mig norrut till släkt, vänner och snö!

På fredagsmorgonen åkte jag från Malmö innan värdinnan hunnit vakna vilket jag själv tycker är lite dålig stil, men jag har lovat mig själv att jag ska vara trevligare nästa gång! Väl i Helsingborg packade jag det sista för resan norrut och efter en del väntande åkte jag (snabbare än alla andra på vägen) iväg till Flygplatsen. Incheckningen stängde precis när jag klev in men det gick bra iallafall. På planet somnade jag med det samma och jag han aldrig dra ordentlig nytta utav mitt fynd av Jerome K Jerome‘s Three men in a Boatlibrivox. Väl hemma hos mina föräldrar var jag rätt trött och somnade ganska tätt inpå kvällsfikat.

På påskaftonen utmanade jag ödet och satte på mig ett par skidor. Statistiska kalkyler till trots överlevde jag detta och kunde med lugnt sinne skida ut på Normalingsfjärden i dimman. Temperaturen var ganska lagom, och hade inte dimman varit där hade turen varit perfekt. Vi hittade ett pimpelhål och mätte istjockleken med en stav och kom fram till att den var ungefär en halvmeter tjock. Skidåkningen gick över förväntan, jag trillade om kull ett par gånger men farten där emellan var rätt god och det kändes inte allt för jobbigt.

Dimmigt men en behaglig temperatur

Dimmigt men temperaturen låg strax över noll grader Celsius

Åke på skidor

Det gick ganska bra för att vara första gången jag stod på ett par skidor på ett par år

På lördagskvällen for vi till min moster i Gräsmyr på påskmiddag, en ganska trevlig tillställning. Jag fick också tillfälle att rota i deras förråd och fann där en gammal bords/vägg-lampa som jag tänkte se ifall jag kan snygga till. (Jag har ju inget annat för mig om kvällarna, eller hur var det nu). Kvällen avslutades med filmen Juno som syrran varmt rekommenderade.

Lampa med rustik rost...

Lampa med rustik rost...

De sista tre dagarna var lite mer improviserade. På söndagen spelades det Stack och Trivial Pursuit med en kusin och måndagen var lugn med besök hos en kompis på kvällen. Efter besöket gick jag på en nattpromenad och tittade på universitetscampus. Jag saknar det på något vänster det var ett trevligt campus.

På tisdagen gick jag en sväng på stan och köpte bland annat brädspelet A False Step For  Mankind och åt årets första mjukglass i solskenet.

Årets första mjukglass åtnjöts med lillasyster framför rådhuset

Årets första mjukglass åtnjöts med lillasyster framför rådhuset

2 svar to “Påsk i norr”

  1. Lisa Says:

    Skidåkning i all æra, men jag ær mest intresserad av det dær spelet.
    Ær det något du kan rekommendera? (A false step for mankind)

  2. akeinexile Says:

    Jag har inte hunnit spela spelet ännu, men det verkar rätt roligt. I grund och botten är det ett resurshanteringsspel där målet är att lyckas skjuta en raket till månen. Man utökar sitt område (med nya städer) för för att få fler resurser, handlar med med/motspelare, försöker blockera andras expansion, ”köper” teknologi för att kunna bygga bättre raketer. Sen är det ett gäng andra detaljer också =)

Kommentera

