Serier på nätet

Internet är en fantastisk resurs för serieälskare, förutom serieförlag (Marvel och Mercury Comics för att nämna ett par) och serieaffärer finns det en uppsjö av fantastiska webbserier och nyhetssidor. Det finns även en uppsjö med bloggar som är dedikerade till ämnet. Nyligen har flera svenska seriebloggare gått ihop och startat shazam.se som samlar recensioner, guider och länkar samt har en kalender över serierelaterade händelser i vårt avlånga land (Sverige). Sidan verkar bli riktigt bra även om jag inte kan hänga med i den mängd serier som behandlas.

Många serieskapare har också egna bloggar eller twittrar. Warren Ellis (X-Men och Freak Angels) är nog en av de mer aktiva men han hans blogg är inte direkt centrerad runt serierna utan serierelaterade inlägg dyker upp när han har något att dela med sig av. Jeff Smith‘s (Bone, RASL) sida boneville är mer koncentrerad på serier, vad Jeff och hans medarbetare gör samt listar saker som kan vara intressanta för deras fans.

Jag följer ett helt gäng webbserier:

  • Sluggy Freelance: En actionserie med glimten i ögat som för det mesta använder sig av det klassiska 3-rutorsformatet. Serien inkluderar en riktigt elak kanin vid namn Bun-Bun, den frilansande uppfinnaren Riff, slackern Torg, Zoë den mest vettiga karaktären och Gwynn en närsynt häxa.
  • User Friendly: User Friendly är en av de nördigare webbserierna, handlingen kretsar kring ett gäng tekniker som arbetar för en internetleverantör i Kanada (tror jag). Mycket datavetarskämt blir det.
  • Nukees: Kärnfysikstudenter på Berkley pluggar inte så mycket som man kan tro. De bygger istället artificiella inteligenser, gigantiska robotmyror (som blir beslagtagen av tidigare nämna A.I.) och slåss för ateisters rätt att gifta sig för att nämna ett par aktiviteter.
  • XKCD: Streckfigurer är roliga! … Jaja, inte jämt kanske…
  • Det är fler men jag känner mig tillräckligt nördig som det är tack.

Etiketter: , , , , ,

6 svar to “Serier på nätet”

  1. johan Says:

    Du får kolla in ”Batman Gotham Knight”, riktigt bra tecknad och bra story.

  2. johan Says:

    Tillägg: det är förvisso film…

  3. akeinexile Says:

    Jag ska ta och göra det…trots att det är film (jag är ju inte känd för att kunna tänka mig se film) =P

  4. Magnus Says:

    Själv följer jag slavisk Anders love Maria
    http://anderslovesmaria.reneengstrom.com/
    och Ménage a 3
    http://www.menagea3.net/

  5. akeinexile Says:

    Anders loves Maria hade jag helt missat, men den verkar helt vrickad (på ett bra sätt). Ménage a 3 läste jag i början men efter de började blockera den på jobbet (”This site was categorized as:Adult Themes, Lingerie/bikini” säger vår proxy) har det inte blivit så mycket.

  6. johan Says:

    Hmmmm, jag kan förstå varför menage a 3 blev spärrad…. Du har inte möjligtvis hafft ett ”litet samtal” med chefen sen sidan blockades??? ;D

Kommentera

