Detektivbyrån

För knappt tre veckor damp det ner ett vadderat kuvert i min brevlåda lite oväntat. Brevet var från min ömma moder och innehöll ett meddelande, en strumpa samt Detektivbyråns skiva Wermland. Detektivbyrån hade jag hört ett par gånger tidigare samt laddat ner låtarna de har publicerat på sin hemsida och gillade musik skarpt så jag blev överlycklig.

Detektivbyråns musik är en aning anorlunda, instrumenten som spelas är bland annat klockspel, dragspel, eltrummor, elpiano, mellotron och sax (typen som säger snip-snip). Musiken är ganska varierande men den är oftast glad och alltid melodisk. De verkar ha smak för valstakt (3:4-takt tror jag det heter egentligen) och jag funderar ifall det har något med dragspelet att göra, att dragspelsmusik passar bra i valstakt. (Ifall någon med erfarenhet av dragspel läser detta och vet säkert får ni gärna berätta i en kommentar). Musiken känns bitvis som en akustisk form av bitpop, ibland som en bitpopinfluerad kabaré, ibland som vals och ibland som något helt unikt! Låtnamnen är en blandning av dåliga ordvitsar, skumma referenser och vad som endast kan klassas som rent nonsens, jag tycker det är fascinerande! (Det påminner lite grann om Pluxus låtnamn fast inte riktigt.)

Förra lördagen spelade dom i Hässleholm på Markan och jag kunde inte låta bli att fara och se/lyssna på dom. Det var riktigt skoj, Detektivbyrån spelade fantastiskt och var väldigt avslappnade och verkade öppna och trevliga. Snacket mellan låtarna var aningen förvirrat och på Värmländska men väldigt roligt. De berättade bland annat att de gör så mycket som möjligt själva och detta innefattar allt från reparation av instrument till produktion, men de hade iallfall med sig en ljudtekniker och en trumslagare (som de tackade varmt för deras insatser). Trummisen gjorde ett strålande jobb och arbetade med allt från vanliga trummor till eltrummor och saxar.

De må vara suddiga men spela kan dom!

De må vara suddiga men spela kan dom!

Detektivbyrån är vänliga nog att lägga ut ett par smakprov för nedladdning på deras hemsida.

Åkes topp-tre från skivan Wermland:

  1. Life/Universe
  2. Partyland
  3. Kärlekens alla färjor

Etiketter: ,

Kommentera

