Filmer sedda under Januari -09

Nu har jag haft månadens filmer i ett år, och jag har nog aldrig varit mer en 10-dagar sen med att få den publicerad på bloggen. Det har varit bra att verkligen tänka på vad jag tycker om filmer och jag kommer nog fortsätta ett tag till. Jag har varit på bio två gånger den här månaden och har blivit påmind om hur mycket bättre film är på bio än hemma.

  • Corpse Bride: Tim Burton är alltid ett säkert kort, även denna gång lyckas han göra en intelligen rolig och rörande film om kärlek, svek och ond bråd död. Denna film är mästerligt animerad och har en rolluppsättning som skulle få vilken storfilmsproducent som helst att dregla.
  • Northanger Abbey: Northanger Abbey följer en ung dam från en nedre-överklassfamiljs strapatser efter hon förälskat sig i sonen till en general vars familj bor i titelns Northanger Abbey. Filmen är fängslande trots att historien numera är klassisk (baserad på romanen med samma namn av Jane Austen) och att slutet är en aning abrupt.
  • Picnic at Hanging Rock: Den här verklighetsbaserade filmen beskrivs ofta som ”Eerie” eller ”kuslig” på svenska och det med all rätt. Tempot är inte direkt högt men den håller tankar och funderingar igång hos åskaderen. Handlingen kretsar kring tre flickors försvinnande från en årlig Picknic vid Hanging Rock, samt de efterspel händelsen får i flickornas skola.
  • The Station Agent: Finbar MacBride, en man med dvärgväxt, har precis förlorat sin bästa vän och ärvt av honom ett stationshus mitt ute i obyggden. För att komma bort från allting flyttar Finbar ut till stationshuset och försöker gräva ner sig i sin hobby trainspotting, dock är det inte så lätt som man kan tänka sig när en understimulerad korvförsäljare vill ha sällskap. En riktig må-bra-film som gjorde mig glad.
  • The Day the Earth Stood Still: Vanligtvis tycker jag inte att remakes är något särskillt men eftersom jag inte sett originalet tänkte jag att det inte kunde skada att se den här när den gick på bio (science-fiction-utbudet på biografer är aningen begränsat). Keanu Reeves gör sig bra som en väldigt uttryckslös och stel Klaatu.
  • Changeling: Manus av J. Michael Straczynski och regi av Clint Eastwood gör det här dramat till en riktigt stark film. En pojke försvinner spårlöst och efter ett par månader påstår polisen sig ha hittat pojken ifråga och återförenar de två trots att modern starkt hävdar att det är en komplett främlig de kommit med. Filmen bygger på verkliga händelser och visar på hur korrumperad poliskåren i Los Angeles var på slutet av 20-talet.
  • Ultraviolet: Ultraviolet försöker verkligen vara snygg och cool men lyckas inte riktigt, den har massor av tuffa effekter och cool teknologi och till och med vampyrer men lyckas ändå inte bli en bra film. Jag tror det blev en aning mycket av det goda så att filmen saknar fokus. Det finns dock ett par tuffa sekvenser som gör att filmen kan vara kul att titta på men i det stora hela är det inte mer än en halvbra film.

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

