Nintendokänsla från RetroUSB

I fredags fick jag min beställning från retroUSB, två stycken modifieringskit för NES/SNES. Dessa kit (som många redan gissat) gör så att den klassiska Nintendo- och Super Nintendo-kontrollern kan kopplas till en PC via USB. Idag på lunchen satte jag mig och skruvade isär en av de handkontroller jag haft liggande. Det första steget blev att grovrengöra kontrollern för att sedan klippa den gamla sladden.

När det ser ut så här är det ingen återvändo

När det ser ut så här finns det ingen återvändo

Efter att ha klurat lite över kopplingsschemat (det är något utav en överdrift att kalla bilden man fick med för ”kopplingsschema”) satte jag igång med lödandet och lyckligtvis var det inte så svårt. Lödpaddarna är ganska stora så det är lätt att löda dit tåtarna.

Det var relativt lätt att löda även om jag inte är en stjärna på det här området.

Det var relativt lätt att löda även om jag inte är en stjärna på det här området.

När man kommit så här långt är det lätt att tro att man är färdig men så är det inte! det är två kontakter som skall lödas över enligt den här bilden. Efter detta var gjort funkade kontrollern hur bra som helst och det var bara att skruva ihop. (Notera att ”bara” används i sin lösaste form, det tog nästan en kvart att sätta ihop kontrollern igen)

Efter en del pulande fick allt plats.

Efter en del pulande fick allt plats.

Väl hemma var det bara att plugga i kontrollern och sätta sig och spela, dock hade jag inget ljud till en början eftersom FCE Ultra använder OSS och debian kör med ALSA som standard, men med hjälp av lite magi (aoss, en wrapper för OSS till ALSA om jag är rätt informerad).

Borta från värden spelandes Bubble Bobble...

Borta från världen spelandes Bubble Bobble...

Etiketter: , ,

6 svar to “Nintendokänsla från RetroUSB”

  1. Maria Says:

    Löda gör jag bara på jobbet. :P Har dock inte modifierat några Nintendoprylar.

  2. akeinexile Says:

    Jag löder nästan aldrig på jobbet så det är nyttigt att göra sånt här så att man håller liv i kunskapen!

  3. monotropa Says:

    Lovely!! Länge sen jag spelade Bobble, men det är hypnotiskt!

  4. akeinexile Says:

    Det är det absolut, man kan sitta hur länge som helst!

  5. linuxforalla Says:

    Härligt. Har själv kikat på dylika projekt att ta itu med; Vill helst ha en kontroll per emulerad konsol. Jag var dock lat och köpte mig en PS2-kontroll och PS2->USB-adapter… Men nog ger det mer nördpoäng att ha både NES och SNES-dosa direkt in i burken. :)

  6. akeinexile Says:

    En PS2-kontroller hade varit en aning mer praktisk men känslan är inte den samma =)

Kommentera

