Front 242 live

Front 242 på scen.

Front 242 på scen.

Igår var jag tillsammans med en god vän och såg Front 242Kulturbolaget i Malmö. Det hela började lite tveksamt då jag klockan strax efter fem insåg att jag glömt mina öronproppar hemma, efter lite panik fick jag tag på ett par från Pressbyrån. Jag hade egentligen inte behövt oroa mig eftersom man kunde köpa öronproppar i garderoben på Kulturbolaget, men eftersom jag har varit på spelningar där de inte sålde några så var det bättre att ta det säkra före det osäkra.

Vi kom till Kulturbolaget strax efter nio och missade ett par minuter av det svenska förbandet Autodafeh. Autodafeh var riktigt schysst, men deras trummis såg ut att ha lite tråkigt eftersom det ofta var ganska enkla takter. Han hanterade i och för sig micken lite då och då så han hade nog så han hade att stå i. De är definitivt värda att kolla upp ifall du gillar synth/industri-musik.

Front 242 var ruggigt bra, de öppnade med Modern Angel i någon variant som påminde mig mycket om Der Verfluchte Engel och varierade sedan tempot i efterföljande låtar alldeles lagomt med en mix av snabba och långsammare låtar. Det var ett par låtar jag inte kände igen eftersom jag i princip bara lyssnat på två av deras album men allt var riktigt bra. Kvällen höjdpunkter för mig var låtarna Welcome to Paradise och Headhunter. Headhunter var det nog fler än jag som hade hoppats på för publikens medverkande steg till helt nya nivåer. Visuellt så var det hela rätt intressant också, de hade videosekvenser för varje låt som smälte in med resten av ljusshowen. Det var en dock videosekvens som distraherade mig lite från musiken ett litet tag (cirklar som kretsade runt andra cirklar, när det finns system i bilderna börjar jag ofta klura på hur det hela hänger ihop rent mattematiskt) men överlag så var de väldigt snyggt och passade in bra. Något jag observerade efter att sett förbandets trummis var hur mycket trummorna användes av Front 242, de hade hela tiden intressanta rytmer och använde ofta breakbeats.

Ifall ni var där får ni gärna kommentera och säga vad ni tyckte!

Helt orelaterat, min mobiltelefon tar inte jättebra bilder när det är mörkt heller…

Tillägg: Steve kommenterade och ville att jag skulle länka från Facebook-gruppen Neostalgia och eftersom dom verkar ha haft ett par fingrar med fixningen av spelningen så länkar jag till dom med. Steves kommentar är intressant läsning så kolla in den också.

Etiketter: , ,

5 svar to “Front 242 live”

  1. Steve Says:

    Hej!

    Vilken trevlig artikel. Blev riktigt glad av att läsa den. Vore jättetrevligt om du ville länka till den i vår grupp på Facebook (http://www.facebook.com/group.php?gid=5496263085)

    KB var ullsatt med 750 och båda banden var jättenöjda efter sina spelningar. Front sa att de aldrig hade väntat sig varken så mycket folk elller ett sådant gensvar. Särskilt inte med tanke på hur länge sedan det var de släppte ett studioalbum med nya låtar, för att inte tala om hur sjukt länge sedan det var de spelade live här i Malmö (över 20 år sedan), eller i Skåne över huvud taget för den delen (18 år sedan).

    Var du på Deep efteråt också? Ruskigt kul att både Autodafeh och Front gick vidare till efterfesten där. Flera medlemmar, bl.a. Patrick från Front, stannade dessutom ända till stängning kl 5. och pratade
    med alla besökare som ville. Och det trots att Front skulle med ett flyg redan kl 10 nästa morgon. Det märktes att det inte bara var av artighet, för de tog ofta initiativ till fortsatt samtal med dem som gick fram och pratade med dem och det var också ganska ofta de själva gick fram till någon, som t.ex. bar deras t-shirt, och frågade vad personen ifråga tyckte om spelningen och om det fanns något han/hon tyckte de kunde göra bättre.

    Patrick gick även fram till en vän till mig och gav honom komplimanger för hans hatt samt frågade om min vän gillade Ministry, eftersom han tyckte att han såg lite ut som sångaren i Ministry. Själv gillade han Ministrys första platta mycket sa han. :)

  2. Steve Says:

    Lägg gärna upp dina bilder också.

  3. akeinexile Says:

    Vi var aldrig vidare till Deep eftersom vi inte riktigt hade koll på var det låg….Precis bredvid ser det ut som, men det missade vi visst helt. Det låter definitivt som vi missade en schysst efterfest.

    Något jag gillade med spelningen var att det var alla möjliga typer av människor där, och alla verkade tycka att det var lika bra =)

    Bilderna jag tog är nog inte värda att lägga upp men jag hittade lite på flickr: http://www.flickr.com/photos/p1r/sets/72157612367937217/ hör med p1r ifall ni kan låna dom. (han använder visst en CC-licens så det borde inte vara några större problem)

    Kul att du gillade inlägget =)

  4. Ulrica Persson Says:

    Hejsan den ena i Autodafeh är min pappa, Mika Rossi. det är han som sjunger..

  5. akeinexile Says:

    Hallå Ulrica, kul att höra av dig. Jag gillar Autodafeh, men jag har inte kollat in deras skiva ännu. Jag får ta och ta tag i det framöver. Gillar du själv deras musik?

Kommentera

