Alternativ julmusik

Jag tycker om julen och tycker det är trevligt när man äntligen får dekorera hem/kontor och lyssna på julmusik. Tyvärr blir ju White Christmas och Bjällerklang lite trist i längden och då är det praktiskt med lite alternativ. Det finns allt ifrån 50-tals-Jazz till bitpop från 2008 (för att inte tala om S.P.O.C.Ks tolkning av White Christmas som måste vara från 2300-talet och trillat genom någon specialeffekt till vårt århundrade). Andra moderna julalster är Run DMCs Christmas in Hollis och AC/DCs Mistress for Christmas. Det finns även humoristiska låtar som The Night Santa went Crazy av Weird Al” Yankovic och B. Rivers, D. Amero och B. Silvias Twelve Pains of Christmas (som beskriver allt som är jobbigt med julen).

Alternativen är oändliga och jag brukar blanda hejdlöst med allt jag kommer över (förutom Carola (inget ont om henne men jag tycker hennes musik är ganska trist)), från låtar ur The Nighmare Before Christmas soundtrack till Santa Baby av Eartha Kitt vidare till S.P.O.C.K och sedan till 047s julalbum Wheel du fira hjul med mig för att därefter gå tillbaka till mer traditionell svensk julmusik ( i detta inkluderar jag Just Ds Jul igen och Werner & Werners jullåtar).

//doctoroctoroc.com, alla rättigheter tillhör upphovsmannen.

Tagen från http://doctoroctoroc.com, alla rättigheter tillhör upphovsmannen.

Igår blev jag uppmärksammad på Doctor Octorocs julalbum 8-bit Jesus, eller första halvan i alla fall (mer har inte släppts). Ett fantastiskt (halvt) album som kombinerar musik från kända Nintendospel med klassisk julmusik. Denna omaka mix resulterar i catchiga melodier som alla känner igen och låttitlar som Ryu the Red Nosed Ninja och Super Jingle Bros. Ladda hem första halvan från någon av speglarna som finns listade i det officiella tillkännagivandet på Doc-Ock-nej-inte-han-från-sindelmannens blogg.

Jag vill också passa på att tipsa om Bah and the Humbugs som producerar skämtsam julmusik. Ett urval låtar finns för nedladdning från download.com, jag rekommenderar varmt All I Want for Christmas is a Brand New Starship.

Några mer traditionella favoriter är Driving Home for Christmas av Chris Rea, Let it snow med Luscious Jackson och Winter Wonderland med Eurythmics.

Skriv gärna och berätta vad ni lyssnar på inför jul!

Etiketter: , ,

5 svar to “Alternativ julmusik”

  1. Erik Says:

    Johnny Svängmans Showband – Skinnknuttarnas Julafton är en klassiker. Tack för senast föresten…

  2. akeinexile Says:

    Det låter som riktigt knätofs-rock, jag måste kolla upp dom vid tillfälle…

    Tack själv det var roligt att ses!

  3. Syster Says:

    Jag anser mig ju lite alternativ som lyssnar på Hansons julskiva Snowed In och bojkottar den där Carola. Har faktiskt missat 047:s julskiva i år, men än är det ju inte försent!

  4. David Wallin Says:

    Jag ligger visst lite efter med kommentarerna här… Nåja, Frohes Fest med Unheilig är den enda julskivan man behöver! :)

  5. akeinexile Says:

    Den lägger jag på minnet, tackar David!

Kommentera

