Severed Fifth

Idag har jag laddat ned Severed Fifth‘s debutalbum ”Denied by Reign”. Severd Fifth är Jono Bacons experiment för att se hur långt man kan ta sin musik genom att använda modern teknik för att marknadsföra sig utan att behöva blanda in skivbolag.

Severed Fifth

Musiken som spelas är någon form av Metal och kanske eventuellt kan klassas som Power Metal, men jag är dålig på genrer så jag ska inte säga definitivt. Det som verkar var Jonos styrka är gitarren som låter riktigt bra, väldigt hårt, väldigt distat men samtigt väldigt melodiskt (vilket är något jag ofta saknar i sådan här musik). Jag tycker kvalitén på inspelningen är finfin men många har kommenterat att mixningen var lite snål med bas vilket får trummorna att låta lite tunna på vissa spår. Albumet är släppt under Creative Commons Attribution Share Alike vilket innebär att du får dela med dig av albumet bäst du vill och remixa materialet så länge du berättar var materialet kommer ifrån samt använder en liknande licens.

Alla hårdrockare (det måste vara någon sådan som snubblar in här då och då tycker jag) och alla som vill prova på lite ny musik ta och ladda ner albumet!

Edit: Enligt säkra källor är detta inte power metal utan snarare någon form av melodiös dödsmetal.

Etiketter: , ,

2 svar to “Severed Fifth”

  1. Johan A Says:

    Off topic:

    Jag har läst Google-novellen nu. Riktigt bra och ganska olustigt. Jag har liksom huvudkaraktären _hela_ mitt internet-liv hos Google så det kom lite väl nära. Men, det skadar ju inte att få sin till synes stabila online-personlighetsdel omskakad litegranna, om än i fiktiv form. =)
    Tack för tipset.

  2. akeinexile Says:

    Jo visst får man en tankeställare, jag har också allt hos google egentligen…länkar, mail samtliga sökningar jag gör är via google…Man är egentligen lite utsatt, men det är ju så bekvämt…

Kommentera

