Oktobers filmer

Oktobers filmtittande har hållit en mer normal nivå jämfört med september, men ett par hyggliga filmer har det blivit.

  • Trädälskaren: En svensk dokumentär om längtan bort från stadslivet. Dokumentärens fokuserar kring ett par stockholmsbor som åker upp till Norrbotten för att bygga en stuga i ett träd, men inkluderar intervjuer med allt från biologer till trendanalytiker och det finns en hel del humor runtomkring det hela. Det är mycket fina skogsbilder och jag måste erkänna att den väckte mycket nostalgikänslor hos mig.
  • Identity: Identity är en skum thriller där en samling brokiga personligheter fångas i en storm på ett öde motell mitt ute i ingenstans där en efter en dör under mystiska(/blodiga) omständigheter. Filmen är ganska smart gjort och den var spännande ända in till slutet.
  • Häxor läxor och dödliga lektioner: En film jag sett tidigare men glömt bort det mesta utav. När jag ser om den förstår jag inte hur jag kan glömma något som är så här förvirrat. Veronica som försöker hänga med skolans coola klick trots att hon avskyr dem blir halvt oavsiktligt medverkande till en serie mord efter att ha träffat skolans nya kille. Helt vrickad high school-film men helt klart sevärd.
  • The Talented Mr Ripley: En ganska intressant film om än en aning långdragen och jag tycker inte att den lever upp till sitt rykte. Ripley skickas för att övertyga en rikemansson att resa hem men blir istället mer eller mindre besatt av rikemanssonen och det hela slutar ganska blodigt.

Etiketter: , , ,

Kommentera

