Spel och trevliga människor

I helgen har jag haft riktigt roligt, jag var i Ljungby och spelade brädspel. Jag blev bjuden av en bekant från min tid i Yttre Rymdens Nation och fick träffa en massa nya trevliga människor. Vi spelade en hel hög spel, åt god mat och det pratades en hel del (mycket skog eftersom alla utom jag var jägmästare eller liknande). Jag hade inte träffat alla tidigare, men åtminstone en påminner jag mig åtminstone ha sett tidigare. Vissa mindes mig för min insats under YRAN ’05

Det är mycket Action i RoboRally ifall man är många!

Det är mycket action i RoboRally ifall man är många!

Spelen som spelades var:

  • Carcassonne: Ett riktigt roligt strategispel där man bygger städer, sätter ut stråtröravar på vägar och idkar jordbruk i det soliga franska området Carcassone. Det gick snabbt att lära sig tack vare mina kunniga medspelare.
  • Muchkin: Världens bästa rollspelsprodi i kortformat! Vi spelade en blandnig av Star Munchkin och Munchkin Cthulhu och spelet blev som vanligt hektiskt och fullt av krokben och knasiga strategier.
  • RoboRally: Ett spel som borde passa mig som programmerare ypperligt, men skenet kan (uppenbarligen) bedra. Det gick bra i början men på slutet hade jag avverkat all min tur och jag blev omkörd och min robot exploderade efter att ha irrat runt hjälplöst ett par rundor. Det var lite synd om honom…
  • Zombies!: Zombies! blev inte alls bra att spela på sex personer, det gick lite väl segt och när ett actionspel tappar all action blir det inte mycket kvar. Nej i framtiden kommer jag inte rekommendera fler än fyra spelare…
  • Trivial Pursuit: En tidlös klassiker som vi spelade på söndagen eftersom många skulle åka och vi inte ville gräva ner oss i något allvarligt spel. Det är väldigt roligt även om det inte är jätte nördigt =)

Ifall någon medspelare lyckats irra sig hit vill jag passa på att säga: Tack så mycket! Det var ruskigt roligt och jag gör gärna om det =)

Det var riktigt fint väder, frost och kristallklara nätter.

Det var riktigt fint väder, frost och kristallklara nätter.

Etiketter: , , ,

4 svar to “Spel och trevliga människor”

  1. Maria Says:

    Carcassonne tog jag med mig hem till familjen för en månad sedan, så nu har de också köpt det spelet. Plus en expansion till det, som vi inte provspelat ännu. Mitt Munchkin är än så länge oöppnat (men jag har spelat det en gång hos grannen i Luleå).

    Jag vill också spela! (Får se till att lura hit lite arbetskamrater, det blir nog Sagan om Ringen på onsdag i alla fall.)

  2. akeinexile Says:

    Vi spelade Carcassone med en massa expansioner, jag har inte riktigt koll på det hela men det var jätteskoj. Oöppnat munchkin! Skandal! Man måste ju åtminstone öppna det för att titta på korten och skratta lite =)

    Projekt lura-hem-arbetskamrater (eller Projekt Omega-Prime som låter coolare) låter som en bra plan. Lycka till med Omega-Prime!

  3. Maria Says:

    ”Hemma” tänkte de att de börjar med Carcassonne expansionslöst ett tag, tills de lärt sig det ordentligt. Sedan kan de börja plocka in annat. Och själv väntar jag nog med att köpa expansioner tills jag har några att spela med.

    Eller, nästan oöppnat Munchkin då. Korten är fortfarande inplastade. Men jag har ju sett många av dem förr hos grannen… och jag har öppnat kartongen och läst lite i spelreglerna. Men nu blev jag ju lite sugen på att läsa korten också. :)

  4. akeinexile Says:

    Ja det är absolut en bra idé =) Jag ska investera i munchkin iallafall…Det är nästan skamligt att inte äga ett så bra spel!

Kommentera

