Javalabbar

I höst läser jag Objektorienterad programmering med Java på distans och föll tidigt in i den dåliga vanan att lämna in mina labbar aningen för sent.

I min ungdom (för 8 år sedan eller så) lärde jag mig programmera i C och är väldigt inkörd på sekventiell programmering så det är ruskigt intressant att titta på vilka möjligheter objektorienterade språk erbjuder. Jag har sysslat en del med python (jag har skrivit ett par inlägg om det tidigare vill jag minnas) men aldrig riktigt gått in på djupet i de objektorienterade bitarna, så jag har inte så mycket stöd därifrån, å andra sidan är syntaxen väldigt lik C vilket gör att jag kan koncentrera mig på filosofin bakom språket utan att behöva traggla kodstrukturer och måsvingar.

Det jag hitintills är mest imponerad över är extend-funktionen vilken gör att man kan skapa ett grundobjekt och sedan göra nya objekt baserat på grundobjektet som erbjuder grundobjektets funktioner tillsammans med en del nya, funktioner kan till och med bytas ut. Jag är inte riktigt klar på exakt vad det här innebär men det ger fantastiska möjligheter till att återanvända objekt.

Koden blir generellt sett mycket mer strukturerad än vid sekventiell programmering tack vare den underliggande tanken på att allt skall kapslas in i objekt. Även om man får mycket gratis måste man fortfarande tänka på vad man gör annars får man så kallad raviolikod (jmfr. spagettikod vid sekventiell programmering).

Jag har tyvärr inte riktigt haft så mycket tid jag velat till att pyssla med det här så jag har inte läst så mycket i boken, google har varit min största informationsresurs medan jag skrivit labbarna. Jag måste också kolla hur de strukturer jag lärt mig bygga ser ut i python…men det blir en annan dag.

Etiketter: ,

2 svar to “Javalabbar”

  1. Maria Says:

    Den enda programmeringskurs jag läste på universitetet var i java… Men det gick hyfsat att programmera mikroprocessorer med C-programmering under exjobbet ändå.

  2. akeinexile Says:

    Jo det är nog rätt lätt att gå den vägen också även om man i c inte har lika lätt att skriva ordentliga datastrukturer…Vad gjorde du för exjobb?

Kommentera

