Lägerhelg

I helgen anordnade Aikido Helsingborg ett träningsläger med Henrik Engelkes som instruktör. Henrik tränar Aikido, Iaido och Kyusho (åtminstone), och passen var inriktade mot Kyusho-tekniker som supplement till Aikido-tekniker. Om ni (som jag) aldrig hört talas om Kyusho tidigare så är det tekniker där nervpunkter används för att oskadliggöra sin motståndare eller underlätta andra tekniker. Kort sagt var det fruktansvärt intressant att prova på även om de var smärtsamma. En övning som var mycket intressant (även om den inte inkluderade några nervpunkter) var i att ”finna sitt centrum”, det vill säga aktivera muskler i buken för att göra sig stabilare. Henrik är för övrigt mycket karismatisk och en väldigt bra tränare, utöver spännande tekniker berättade han en massa roliga och intressanta anekdoter från sitt liv.

Jag provade på ett pass Iaido på lördagen, jag var den enda som inte tränat Iaido tidigare men jag fick bra med hjälp från både tränare och de som tränade omkring mig. Iaido kan väl beskrivas som svärdstekniker i kataform. Man tränar själv och skall implementera katan så perfekt som möjligt. Jag misstänker att jag inte hade många rätt men jag hade väldigt roligt. Det var väldigt koncentrationskrävande och man använder muskler ingen normal människa använder i särskilt stor utsträckning. I förrgår hade jag sådan träningsvärk på ovansidan av underarmen att jag knappt kunde trycka ner knapparna på tangentbordet (uppenbarligen är muskeln som bromsar svärdet densamma som arbetar när man skriver på ett tangentbord).

Etiketter: , ,

4 svar to “Lägerhelg”

  1. kontakt Says:

    Det var en intressant tolkning av vad det betyder att hitta sitt centrum. Låter inte helt fel… inte alls, faktiskt. Jag ska fundera lite på den.

  2. akeinexile Says:

    Det kanske är något av en förenkling, men det gjorde susen och det var intressant att få en sådan påtaglig verifiering av hur mycket ett ”aktivt” centrum gör i stabilitet och sedan i tekniker.

  3. kontakt Says:

    Jag är inte alls säker på att det är någon förenkling. Tvärtom kan det mycket väl vara den mest exakta beskrivning jag hört. De flesta brukar bara säga ”hitta sitt centrum” utan att ha någon intellektuell förståelse av vari skillnaden består, och hur man hittar dit. Det brukar vara ”träna träna träna så kommer det” som gäller.

  4. Lätt kontraktion i hara - att hitta sitt centrum? « Kontaktsporter: dans och kampkonst Says:

    […] min gamla Iyasaka-bild och Iyasaka-känsla av vad centrum är. När jag läser förklaringsmodellen aktivera muskler i buken för att göra sig stabilare till principen att hitta sitt centrum associerar jag först till Iyasaka, på grund av […]

Kommentera

